Is Anne alleen een mannen naam in het Fries of in meer talen?

Zo ja in welke talen dan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is een Engelse naam voor jongens en meisjes.
Het wordt wel het vaakst aan meisjes gegeven maar het is ook een jongensnaam.
Het komt van de Germaanse naam Ane.
Hopelijk heb je er wat aan gehad.

Antwoorden (1)

Ook in het Engels bijvoorbeeld.
Bijvoorbeeld Anne de Montmorency, een Franse soldaat, staatsman en diplomaat. Hij werd maarschalk van Frankrijk en konstabel van Frankrijk.
Hier staan meer mannen die Anne genoemd zijn:
https://en.wikipedia.org/wiki/Anne#As_a_masculine_name
Anne is een vorm van de Latijnse vrouwelijke voornaam Anna. Dit is op zijn beurt een weergave van de Hebreeuwse hannāh, chaanach, wat gunst of genade betekent.
In het Fries is het woord gerelateerd aan het Germaanse arn en betekent het adelaar.
In het Duits kan Anne daarom ook een jongensnaam zijn.
Maar er zijn tegenwoordig weinig jongens meer die in het Engels of Duits Anne genoemd worden.
Toegevoegd op 05 februari 2020 08:19: tekst
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Het antwoord kan nog uitgebreider.
Van de mannennaam Anne is de Drentse plaatsnaam Anlo (bos van Anne) afgeleid.
Een variant van Anne is de mannennaam Ane. En deze mannennaam heeft een variant die zowel voorkomt bij mannen als bij vrouwen: Anke. Een plaatsnaam die van de mannennaam Anke is afgeleid: Ankeveen.
Overigens is Anna niet alleen een vrouwennaam maar ook een mannennaam. Vergelijkbaar met Maria: behalve vrouwennaam ook mannennaam.
Bronnen: Prisma Voornamen en Onze voornamen (uitg. Moussault)