waarom geven ogen licht in een nachtbeeldcamera?

We hebben bij mijn vriendin thuis een camera met IR geinstalleerd om de katten in de gaten te houden, Wat me direct opviel was dat de katten ogen oplichten op beeld.
Dat was te verwachten, deze weerkaatsen immers licht.
Verrassend genoeg gebeurde dit ook met onze ogen.

Toen dacht ik misschien omdat de ogen ook op warmtebeeld één van de warmste delen van t lichaam zijn kan dit het verklaren, alleen lichten ze ongeveer net zo veel op als de gloeikop van een sigaret, zoveel extra IR moet er dus van een bron af komen voor het opvalt op een nachtbeeld camera.
Ogen kunnen niet heter dan 37 graden worden lijkt me.
Hoe kan het dan dat ze zó erg gaan gloeien op het nachtbeeld?

4 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Een infraroodcamera of warmtebeeldcamera is een camera die beelden waarneemt in het infrarode deel van het elektromagnetisch spectrum. Het zichtbaar worden van de ogen in de IR-beelden is vergelijkbaar met het rode-ogeneffect dat kan optreden als een foto wordt gemaakt. De ogen gaan dan oplichten. Bij honden geeft dit effect een witte reflectie. Dit effect wordt veroorzaakt door retroreflectie, de kleur komt door het bloed van het vaatvlies, dat achter het netvlies ligt. Omdat juist het vaatvlies warmer is dan de buitenkant van ons gezicht zal het temperatuurverschil zichtbaar worden in het IR-beeld. Het gezicht is kouder en dus donkerder in het IR-beeld. Het vaatvlies achter het netvlies is door alle bloedvaten warmer en licht dus het sterkst op.