Hallo,Weet iemand toevallig vanaf wanneer (welk jaar) Hans Anders Prisma opmeten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Optiek
1.8K

Antwoorden (1)

Hans Anders heeft nooit Prisma-metingen gedaan. Zij hebben geen optometristen in dienst. Tot voor kort mochten prisma geslepen glazen zelfs alleen op recept van een oogarts worden vervaardigd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik belde de klantenservice op en die geven wel aan dat ze het doen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waar heb jij dat gelezen/gehoord?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.hansanders.nl/blog/hoofdpijn-door-een-bril/ Als je wat naar beneden scrolt dan staat daar wat over prisma en kan je daarvoor een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het meten en voorschrijven van Prisma's voor het corrigeren van strabismus (scheelzien),amblyopie (lui oog) of diplopie (dubbelzien) mag behalve door een oogspecialist alleen gedaan worden door een orthoptist. Een optometrist kan wel constateren of misschien prismaglazen de klachten zouden kunnen verhelpen, zij mogen deze niet voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er staat alleen dat prisma's zorgen voor een beeldverplaatsing, niet dat zij deze mogen voorschrijven. Zij proberen de klacht te verhelpen door de bril recht op de neus te plaatsen. Voor het meten van corrigerende prisma's. Daar is uitgebreide apparatuur en kennis voor vereist. Het opmeten van prisma's vergt in een oogziekenhuis of bij een orthoptist als ruim een uur.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Helder! Ik was vorige maand bij Hans Anders voor een nieuwe meting. Pas als zij iets raar zien dan wordt je dus doorverwezen? Die persoon die de meting heeft gedaan is Vestigingsmanager, opticien en lensaanpasser bij Hans Anders
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Girl1988, kijk eens wat er allemaal komt kijken bij het onderzoeken of prisma's nodig zijn. Dat is echt meer dan alleen hetgeen een opticien voor het aanmeten van een bril of contactlenzen mag doen. Een opticien doet alleen gewone oogmetingen, een bril voor goed zien, veraf of dichtbij. Heb je klachten, zoals dubbelzien of moeite met je evenwicht, wacht dan niet te lang, maar ga naar de huisarts en vraag een doorverwijzing naar een oogspecialist, of minstens naar een orthoptist. Een orthoptist is meestal in dienst van een oogziekenhuis. Je bent dan namelijk geen klant, zoals in een winkel, maar een individuele patiënt die goede zorg nodig heeft. Ogen zijn een kostbaar bezit.
https://www.orthoptisten.info/nederlandse-vereniging-van-orthoptisten/wat-is-orthoptie
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor alle moeite! Ik heb gelukkig nergens last van! Was alleen erg benieuwd!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kon niet meer reageren in berichten. Daarom via hier: ik begreep bij prisma bestaan er geen zachte lenzen voor.
paulus811
5 jaar geleden
Dit antwoord is met alle goede reacties van JoanDArc wel een dikke + waard.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kon niet meer reageren in berichten. Daarom via hier: ik begreep bij prisma bestaan er geen zachte lenzen voor. Kan iemand hier antwoord op geven alsjeblieft?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In lenzen kunnen alleen prisma's worden aangebracht als het gaat om harde of vormstabiele contactlenzen. Maar dan nog alleen is een correctie mogelijk met verticale prisma's. Kan worden voorgeschreven als er sprake is van heteroforie (binnenwaarts of verborgen scheelzien).
In de meeste gevallen horizontale prisma's voorgeschreven. De prisma maakt plaatselijk de lens zwaarder (plaatselijk dikker) en draait in het oog tijdens het dragen.
Het effect wordt dan na iedere knipperslag: ik zie het wel, ik zie het niet enz enz. Dat is niet de bedoeling, het zicht moet constant zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt voor alles!