Geschreven bronnen staan op papier, je haalt je informatie dus uit boeken o.i.d. Ongeschreven bronnen, je hebt je informatie van horen zeggen.
5 jaar geleden
geschreven bronnen zijn geschreven en dus terug te vinden, te controleren en daardoor betrouwbaarder
ongeschreven bronnen zijn bijvoorbeeld verhalen die worden doorverteld, roddels bijvoorbeeld of gewoon een gesprek. dit is, er vanuitgaande dat het niet wordt opgenomen, een stuk minder betrouwbaar
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ongeschreven bronnen zijn bijvoorbeeld voorwerpen uit het verleden die toch iets kenbaar maken van het verleden. We weten dingen over de prehistorie door ongeschreven bronnen. Door de vondsten van bronzen gereedschappen weten we dat bepaalde culturen brons konden bewerken. Dat was dus voor dat iemand dat met op Schrift zette.

Geschreven bronnen zijn bronnen die op Schrift staan. Zo weten we dingen over de Romeinen doordat zei van alles op Schrift zetten.
---
https://histoforum.net/lesmateriaal/primairebronnen.htm

A Primaire en secundaire bronnen

Primaire bronnen zijn gemaakt door mensen die direct bij een kwestie betrokken zijn geweest (bijvoorbeeld ooggetuigen), secundaire bronnen zijn gemaakt door mensen die niet direct bij de kwestie betrokken zijn geweest. Deze bronnen zijn vaak in een andere tijd gemaakt.

B Geschreven en ongeschreven bronnen

Geschreven bronnen (bijvoorbeeld kranten, brieven, dagboeken)

Ongeschreven bronnen kun je onderverdelen in:

-gesproken bronnen (bijvoorbeeld interviews)
-gebouwen, voorwerpen enz.
-beeldbronnen (bijvoorbeeld tekeningen, schilderijen, foto's)
-bewegende beeldbronnen (film, video)
Toegevoegd op 17 september 2018 17:22: tekst