Waarom krijg je kippenvel van een bepaald nummer?

Waarom krijg ik soms kippenvel van een nummer dat in mijn smaak muziek valt!

En dan niet het gehele nummer maar vaak een bepaald gedeelte wat ik erg mooi vind.
Als ik een nieuw nummer hoor die ik echt gaaf vind (genre hardstyle) dan krijg ik op een bepaald moment kippenvel en een gevoel van vreugte (wellicht komt er dan meer dopamine vrij op dat bepaald moment?)
Dit gebeurd dan een paar keer op datzelfde moment als ik het nummer terug luister op verschillende momenten.
Maar vaak is het zo dat zodra ik het nummer een aantal keer (6a7) beluisterd heb krijg ik geen euforisch gevoel meer (kippenvel/gevoel van vreugde) wel vind ik het nummer nog mooi maar het geeft niet meer zo'n krachtig gevoel.

Nu is dus de vraag hoe onstaat dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
Amadea
5 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/entertainment/vraag/234044/kippenvel-muziek/
jodyenboyke
5 jaar geleden
kippenvel is een autonome respons, je hebt er geen invloed op. Dit wordt aangestuurd door je hersenen en zenuwen. Op een gegeven moment treed er gewenning op aan de emotie die die muziek op riep en vandaar dat je niet meer reageert.

Antwoorden (1)

Je stelt dat iedereen dit krijgt, maar dat is dus niet zo...je moet er wel voor open staan en een bepaald karakter hebben dat openstaat voor ervaringen.

Feitelijk heeft kippenvel bij de huidige mens geen enkele functie. Het is een overblijfsel van de oertijd, toen de mens nog een vacht had. Kippenvel waarschuwde voor kou en hield de warmte beter vast als de haren overeind gezet werden. Elk haartje op je lichaam heeft een eigen spiertje in de huid, dat bij aanspannen de haar rechtop zet en bij dit samentrekken ontstaan weer deukjes in de huid waardoor het eruit ziet alsof het allemaal bobbeltjes zijn.

Dit samentrekken van spiertjes wordt veroorzaakt door het autonome zenuwstelsel. Dit deel van het zenuwstelsel regelt onbewust de orgaanfuncties. De reguliering van de ademhaling is er zo'n voorbeeld van. Je hebt er zelf dus geen enkele invloed op...je kunt het niet oproepen maar ook niet stoppen als het er is.

Kippenvel kan bijv. opgeroepen worden door heftige emoties. In de oertijd was dit functioneel doordat bij bijv.grote angst de vacht ging opzetten, waardoor je groter leek en de vijand af kon schrikken.

Bij de mens nu kan nog steeds kippenvel opgewekt worden door 'muziek die onder de huid gaat'. In reactie op een bepaalde heftige emotie spannen de haarspiertjes aan en trekken samen. Je kunt er opeens door verrast worden maar je kunt er ook bewust naar luisteren en op je laten inwerken.

Ik heb het ook bij bepaalde klanken die erg hoog, zuiver zijn of lekker in mijn gehoor liggen. maar iets kan ook zo verschrkkelijk vals of scherp zijn ( nagel over het schoolbord, 2 vorken in elkaar met de tanden die je uit elkaar trekt enz) dat ik er ook kippenvel van krijg.
Ik houd niet altijd van klassieke muziek maar bij deze krijg ik gegarandeerd kippenvel;
https://www.youtube.com/watch?v=Hg8Fa_EUQqY

Mijn zoon is meer van de techno, rap e.d en heeft niets met klassiek. Toen ik hem vroeg er eens bewust naar te kijken en open voor te staan ging hij ervoor zitten en keek, luisterde en huiverde....juist bij die klanken waarbij ik kippenvel kreeg, zag ik ook zijn huid veranderen..."Het loopt koud langs mijn rug" was zijn reactie.
amc