Dat is dialect en zeker niet alleen op de Veluwe.
Ik woon in Twente en daar is Gerrit standaard Gait.
En meestal blijft het niet bij verbastering van de voornaam, maar komt er ook nog een persoonskenmerk bij.
Zo hadden we hier in het dorp een dikkere jongen met de naam Gerrit. Hij was standaard bekend als "Dikk'n Gait" (toen hij trouwens ontzettend afgevallen was is zijn nieuwe naam Gait Light geworden).

Kijk voor de gein eens in het boek: "Kroamschudd'n in MariaParochie van Herman Finkers, Jozef in dat boek is Timmerman, zijn naam is dan ook: "Spieker Jozef".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

zal in dialect zijn!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is dialect maar dat zeggen ze ook wel in Overijssel en Drenthe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is idd dialect, zo heet in Brabant, Pierre nog wel eens Peerke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das dialect,in limburg heet Leo, Lei. En theo,thei of theike
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dialect en het is niet zo zeer gEIt maar meer gAÎt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt+
Officieel is GAIT het juiste woord.. geldt ook voor de naam Gerard of Garrard. Wellicht stamt de 'A' klank meer van een van deze namen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kiek nou, dit is leuk om te lez'n: http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksische_veurnamen
't Is dus gewoon 'n Nedersaksische veurnaam!
Amadea
13 jaar geleden
ze kunnen alleen maar dialect praten daar