welke 3 planeten zijn naast de aarde bewoonbaar voor de mens?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
hoe weet je dat het er 3 zijn?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het is een vraag geen weet
Ritsuka
6 jaar geleden
je noemt zo specifiek 3, daarom dacht ik dat je al meer info ergens vandaag had. Het kan er 1 zijn, of 0, dus ik vroeg mij af hoe je bij het getal 3 kwam.
LeonardN
6 jaar geleden
Normaal vraag je idd: "Zijn er planeten die (waarschijnlijk) net als de aarde leefbaar zijn, zo ja hoeveel en hoe heten ze?" Nu lijkt het net of het een schoolvraag is over een stuk wat je net geleerd hebt.

Antwoorden (1)

TRAPPIST-1 is een ultrakoele dwergster die zich op 39 lichtjaar van de Aarde bevindt in het sterrenbeeld Waterman. Om de ster draaien zeven exoplaneten. Op drie daarvan zou buitenaards leven mogelijk kunnen zijn, omdat het klimaat vergelijkbaar is met dat van ons.

Vervolgonderzoek kan gedaan worden door de James Webb Space Telescope die als het goed is volgend jaar wordt gelanceerd. Met een beter oplossend vermogen dan de Hubble-telescoop zou hij bijvoorbeeld kunnen proberen om atmosferen te detecteren en eventuele sporen van leven die daarin zitten, bijvoorbeeld zuurstof.
Omdat de ster relatief jong is, is er overigens nog genoeg ‘tijd van leven’ rondom TRAPPIST-1, ook al zouden we er nu geen aanwijzingen voor vinden.
SimonV