Wat is klank?

Toegevoegd na 5 minuten:
Waarom klinkt de ene gitaar mooier dan de andere, terwijl ze dezelfde frequentie en hardheid hebben, (de geluidsgolven hetzelfde zijn)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Met klank in het algemeen wordt het totaal aan eigenschappen van een geluid aangeduid. Een klank kan gedefinieerd worden aan de hand van zes kenmerken:

de toonhoogte van de laagste toon waaruit de klank is opgebouwd (ook wel grondtoon of pitch genoemd): deze wordt bepaald door de trillingsfrequentie van de lucht. Zijn de luchttrillingen niet regelmatig, dan ontbreekt een vaste frequentie. Dergelijk geluid wordt ruis genoemd.

de klankkleur (ook wel timbre genoemd): deze wordt bepaald door de verhouding van de sterkte van de overige trillingen waaruit de geluidsgolf is samengesteld in verhouding tot de grondtoon. We noemen de trillingen waarvan de frequenties veelvouden van de grondtoon zijn: de boventonen.

de luidheid of het volume: de luchtdrukverschillen die door de geluidsgolven worden geproduceerd.

de duur van het aanzwellen van het geluid.

de duur van het aanhouden van het geluid.

de duur van het uitdempen van het geluid (hoe langer deze is, des te helderder het geluid klinkt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

luchttrillingen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geluid
Een klank is een eigenschap dat geluid samenvat.
Een klank word omschreven door hoge of lage tonen, volume, helderheid en tijdsduur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat de een gitaar mooier klinkt dan de andere hangt van heel veel dingen af. de versterker (als de gitaar tenminste versterkt wordt), het hout waarvan de gitaar gemaakt is, de elementen die erop zitten, de snaren, de akoestiek van de ruimte, en het gevoel waarmee iemand speelt.
en zo zijn er vast nog wel meer :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe word dat verwerkt in geluidstrillingen
De klankast van een gitaar doet wonderen.