Hoe laat kunnen we de gedeeltelijke zoneclips vanavond zien?

Hoe laat is de gedeeltelijke zoneclips vandaag te zien?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.iculture.nl/nieuws/total-solar-eclipse-zonsverduistering-app/

Antwoorden (1)

Op deze website https://nos.nl/artikel/2189095-amerikanen-in-de-ban-van-de-superbowl-in-the-sky.html staat daarover:

"Amerikanen in de ban van de 'Superbowl in the Sky'

Vanavond gaat het gebeuren: een totale zonsverduistering in Amerika. De maan schuift dan voor de zon langs, waardoor het - in de VS dan midden op de dag - ineens donker wordt. De laatste keer dat het verschijnsel in de VS te zien was is bijna veertig jaar geleden (Alaska en Hawaï niet meegerekend).

Beelden van de zonsverduistering in de VS zijn vanavond vanaf ongeveer 19.00 uur live te zien op de Facebookpagina van de NOS en op www.nos.nl.

Van over de hele wereld reizen mensen naar de Verenigde Staten om de eclips te aanschouwen. Die is op sommige plaatsen zo'n twee en een halve minuut te zien. Het pad van de eclips bereikt even na 19.00 uur Nederlandse tijd de staat Oregon aan de westkust, en verlaat de VS even voor 21.00 uur in South Carolina aan de oostkust."

Toegevoegd na 9 minuten:
Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonsverduistering_van_21_augustus_2017 staat over de zonsverduistering in Noordwest-Europa:

"In westelijk Nederland zal een gedeeltelijke fase van krap 10% voor een korte tijd zichtbaar zijn voor en tijdens zonsondergang. Voor oostelijk Nederland zal dit nog korter duren en er zal alleen tijdens zonsondergang slechts enkele procenten verduistering optreden. Vrij uitzicht op de horizon is van belang voor een goede waarneming in Nederland. Verder naar het westen worden de condities steeds beter, zoals in het Verenigd Koninkrijk, IJsland en Groenland. Maar in Duitsland en verder naar het oosten is de zon inmiddels onder en is waarnemen van deze verduistering niet meer mogelijk."

Volgens https://nos.nl/teletekst#718 gaat vandaag de zon onder om 20:51 uur.