Hoe kan de zwaarte-energie evenredig zijn met de zwaartekracht?

Dit beweert mijn natuurkundeboek. De zwaarte-energie wordt groter naarmate het voorwerp hoger is, dat snap ik, maar hier lijkt mij dat de massa van het voorwerp en de valversnellingsconstante gelijk blijven, en dus ook de zwaartekracht. (tenzij de hoogte zodanig verandert dat het voorwerp zich op een andere planeet zal bevinden met een andere valversnelling ;) )

Ik heb deze bewering gehaald uit het boek Newton 5 vwo.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
erotisi
6 jaar geleden
Ik denk dat het zit in het woordje evenredig en volgens mij zit je niet ver van de oplossing. Ze zijn dus evenredig omdat als de zwaartekracht groter (bijv. door een zwaarder planeet) wordt de zwaarte energie met gelijke verhouding ook groter omdat die afhankelijk is van de zwaartekracht.
Reddie
6 jaar geleden
Ja haalt kracht en energie door elkaar.
Als je beseft wat ze zijn kom je er wel uit.

Antwoorden (1)

Zwaartekrachtsenergie, dat is de potentiële energie die een voorwerp heeft als gevolg van zijn positie in een zwaartekrachtsveld, is evenredig met zijn massa, met de hoogte boven een referentievlak en met de valversnelling. In formule: E(pot) = m*g*h. Daaruit volgt precies wat jij beweert: als het om een voorwerp van een bepaalde massa gaat en je in de buurt van het aardoppervlak blijft, is de m constant en de g ook nagenoeg. Dan is de energie dus alleen evenredig met de hoogte.
Als je het voorwerp vervangt door een met een andere massa, dan is gemakkelijk te constateren dat de energie ook evenredig is met de massa.
En als je naar een andere planeet gaat dan zul je zien dat de energie ook evenredig is met de valversnelling die ter plaatse geldt. In de praktijk wat lastiger om dit te testen, maar daarom niet minder waar.