Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Telescopen, Welke moet ik kopen?

Hallo, ik wil een telescoop kopen alles tot en met neptunus goed in beeld kan krijgen, ik wil geen telescoop van 1.000.000 Euro natuurlijk, 2.000 lijkt me het maximum, zijn mijn doelen haalbaar? ik heb nog geen ervaring met telescopen zelf, maar wel met astronomie. Bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
936

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nou, die 1.000.000 is voor een amateur ook echt niet nodig hoor, voor 2.000 euro kun je een prachtige kijker kopen, en zeker als je je beperkt tot de planeten, kun je zelfs nog wel met minder geld toe (duurdere modellen zijn vooral interessant als je ook zgn. deepsky objecten als sterrenhopen en nevels wilt bekijken).
Er zijn een aantal overwegingen die je moet stellen. Er zijn op hoofdlijnen drie soorten telescopen: met lenzen (refractiords), met spiegels, (reflectors) en een combinatie hiervan (catadioptrische telescopen). Zie de link naar Wikipedia hieronder voor een uitleg over de systemen. Elk systeem heeft voor- en andelen, verdiep je daar goed in.
Dan moet je je afvragen welke kwaliteiten lenzen of spiegels je wilt, en welke objectief- en oculairmaten. De combinatie hiervan bepaalt de vergroting en die bepaalt hoeveel details je bijv. van een object kunt zien. Bedenk wel dat je ook met een goede amateurtelescoop niet heel veel details op Neptunes kunt zien.
Vervolgens kun je nog kiezen uit telescopen met of zonder aandrijfmotor, al dan niet computergestuurd. Als je er een met motor hebt, kan die een object waar je naar kijkt automatisch volgen (planeten en sterren bewegen immers). Ook kun je bij sommige modellen hemelcoördinaten via een computerbesturing instellen, zodat je kijker zich automatisch op de juiste plek richt.
Kortom, een belangrijke factor is ook hoeveel gebruiksgemak je wilt. Dat hangt ook weer af van hoe vaak je denkt te gaan kijken.