Telescopen, Welke moet ik kopen?

Hallo, ik wil een telescoop kopen alles tot en met neptunus goed in beeld kan krijgen, ik wil geen telescoop van 1.000.000 Euro natuurlijk, 2.000 lijkt me het maximum, zijn mijn doelen haalbaar? ik heb nog geen ervaring met telescopen zelf, maar wel met astronomie. Bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nou, die 1.000.000 is voor een amateur ook echt niet nodig hoor, voor 2.000 euro kun je een prachtige kijker kopen, en zeker als je je beperkt tot de planeten, kun je zelfs nog wel met minder geld toe (duurdere modellen zijn vooral interessant als je ook zgn. deepsky objecten als sterrenhopen en nevels wilt bekijken).
Er zijn een aantal overwegingen die je moet stellen. Er zijn op hoofdlijnen drie soorten telescopen: met lenzen (refractiords), met spiegels, (reflectors) en een combinatie hiervan (catadioptrische telescopen). Zie de link naar Wikipedia hieronder voor een uitleg over de systemen. Elk systeem heeft voor- en andelen, verdiep je daar goed in.
Dan moet je je afvragen welke kwaliteiten lenzen of spiegels je wilt, en welke objectief- en oculairmaten. De combinatie hiervan bepaalt de vergroting en die bepaalt hoeveel details je bijv. van een object kunt zien. Bedenk wel dat je ook met een goede amateurtelescoop niet heel veel details op Neptunes kunt zien.
Vervolgens kun je nog kiezen uit telescopen met of zonder aandrijfmotor, al dan niet computergestuurd. Als je er een met motor hebt, kan die een object waar je naar kijkt automatisch volgen (planeten en sterren bewegen immers). Ook kun je bij sommige modellen hemelcoördinaten via een computerbesturing instellen, zodat je kijker zich automatisch op de juiste plek richt.
Kortom, een belangrijke factor is ook hoeveel gebruiksgemak je wilt. Dat hangt ook weer af van hoe vaak je denkt te gaan kijken.
Kijk voor een idee over prijzen eens op de site telescoop.nl, daar vind je kijkers tot zo'n 2.500,-
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke, het gaat vooral om de buitenkant van neptunus enzo, maar 2000 is genoeg om ECHT, als amateur de planeten te kunnen bekijken, ook een beetje offtopic, maar als je met een telescoop naar de zon kijkt, is dat schadelijk voor je ogen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En, ik had iets gelezen over de C9.25, is die ook goed genoeg?
Reddie
6 jaar geleden
@AltTristanZuidN,
Met het blote oog kun je nog in de zon kijken zonder schade. Al zou ik het niet langer dan een paar minuten doen.
Je pupil zal dan een diameter hebben van ca 1mm.
Een telescoop heeft al gauw ee diameter van 15cm = 150mm.
Dat betekent dat je 150x150 keer zoveel licht in je ogen krijgt. Dat is ca 22500 keer zoveel.
Dan zal je netvlies etc binnen een duizendste seconde in rook opgaan. Als je de zon wilt waarnemen moet je die projecteren op een vel wit papier. Net zoals zo'n 500 jaar geleden toen de telescopen nog veel primitiever waren.
Op een vel papier kun je de zonnevlekken en hun beweging goed volgen.
Reddie
6 jaar geleden
@AltTristanZuidN,
Wat je je vooral goed moet realiseren dat trillingen van je telescoop navenant uitvergroot worden.
Je moet dus zorgen voor een zo stabiel mogelijk statief. Liefst een heipaal diep in de grond.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@AltTristanZuidN,
Om de zon te bekijken kun je voor veel telescopen ook een zgn. zonnefilter kopen dat je voor het objectief schroeft of klemt. Dit is gemaakt van extreem donker glas dat bijv. ook in laskappen zit. Dit maakt de observatie wat gemakklijker dan via een projectie op een vel papier.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben niet van plan om naar de zon tw kijken, was meer van stel dat ik de telescoop neerzet en perongeluk hem zo in positie zet dat ik recht naar de zon kijk, wat dan? en, om terug te komen bij mijn vraag, is de C9.25 telescoop goed genoeg om saturnus ringen en misschien zelfs neptunus (goed) waar te kunnen nemen? of moet ik dan een andere hebben, bedankt voor jullie antwoord
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op deze link https://www.google.nl/search?q=c9.25+telescope&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjN65qgnJzUAhWSY1AKHS9dD5cQsAQIMw&biw=1440&bih=740#imgrc=VJE5cqqNK7Ht3M: kun je wat foto's zien die met de C9.25 zijn gemaakt. Dus ja, je kunt daarmee ook de ringen van Saturnus zien. Maar let op, je kunt op deze telescoop (op de meeste telescopen overigens) verschillende oculairen plaatsen, en dat bepaalt uiteindelijk de vegrotingsfactor. Die keuze maak je dus zelf. Van Neptunus moet je je niet teveel voorstellen, daar zie je ook met een goede telescoop vrijwel geen details op; zie http://hemel.waarnemen.com/cron/hemel_vannacht_uranus.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke, nog 1 vraagje, waar kan je de C9.25 kopen? ik heb momenteel 500 euro op zak, dus is er iets waarmee je de ringen van saturnus goed kunt waarnemen voor 500 euro (ouders willen vast wel max. 250 erbij leggen)? En, rond welke tijd kun je het beste kijken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk eens op www.ganymedes.nl. Maar voor 750,- koop je die kijker dus niet, of je moet hem ergens tweedehands op de kop proberen te tikken.
Wat kijktijdstip betreft, raadpleeg hiervoor een goede site, bijvoorbeeld http://hemel.waarnemen.com/cron/hemel_vannacht_saturnus.html. Op dit moment is Saturnus dus 's nachts rond 2 uur goed te zien.
Leuk dat je een telescoop wilt kopen. Ik heb de mijne gekocht van vultus. Voor een beginners telescoop kun je hier al super veel mee. Ik heb de versie die tot 500x kan inzoomen.
een jaar geleden