Als alle aardbewoners op exact hetzelfde moment een stap in dezelfde richting doen, zou dat de draaisnelheid van de aarde beïnvloeden?

Volgens de natuurkundewet actie is reactie zou dit moeten gebeuren

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Erna55
6 jaar geleden
De massa van de aarde is ongeveer 5.792.000.000.000.000.000.000.000 kilogram
De massa van alle mensen samen is 56.000.000.000 kilogram
Het verschil zo groot, dat dit geen meetbaar effect zal zijn. Vergelijk het me een mier die op een lederen voetbal loopt.

Het beste antwoord

Nee.

7 miljard mensen x 80 kilo is 560 miljard kilo (5,6 x1011). De aarde weegt 5,9722×1024 kg. Een verschil 10 tot de macht 13. Dus de impact blijft minder dan marginaal.

Overigens zet je je bij het maken van een stap af, maar rem je ook weer de aarde af als je landt. Al met al zie ik het geen effect hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt gelijk, actie is reactie. Zelfs als een enkele mier één stap doet, zal dat invloed hebben op de draaisnelheid van de aarde. De stap van mier zal natuurlijk minder van invloed zijn dan de inslag van een dwergplaneet en deze stap zal waarschijnlijk geen ijstijd veroorzaken of een omdraaiing van de polariteit van de aarde. Ook het stappen van alle mensen op de aarde op hetzelfde tijdstip zal niet een merkbare verandering veroorzaken voor mensen. Toch is het een aardig idee dat je de draaisnelheid van de aarde kunt veranderen.