Is het universum wel echt oneindig? Of is er wel een einde aan?!

De theorie is dat er geen einde komt aan de ruimte, maar is dat wel zo?!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Als je in een god gelooft, geloof je dat er nooit een einde is.

Als ik god even los laat, kan ik eigenlijk ook niet beseffen dat er ooit een einde zou zijn. Want wat zou het einde dan moeten zijn? Hier moet je eigenlijk met je hart over nadenken.

Toegevoegd na 50 seconden:
Beseffen moet zijn: voorstellen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Hier moet je eigenlijk met je hart over nadenken."
Maar verstandiger is gewoon met je hoofd... "Als je in een god gelooft, geloof je dat er nooit een einde is."
Aan het bestaan? Of ehm, de grens van het universum?
Nee, het universum is niet oneindig.
Bij de oerknal is de ruimte/tijd heel klein begonnen, en daarna steeds uitgedijd.
Aangezien de tijd sinds de oerknal beperkt is (zo'n 13 miljard jaar) is de ruimte ook beperkt.
Reddie
7 jaar geleden
Het is niet bekend of het universum eindig of oneindig is.
Er bestaan diverse theorieën over het universum. In sommige van die theorieën is het universum eindig en in andere oneindig. Om te bepalen welke theorie het best overeenkomt met het werkelijke universum, moeten we verschillende parameters bepalen. Zoals de gemiddelde dichtheid, de hoeveelheid donkere materie, de kosmologische constante, de Hubble-parameter. Deze zijn echter zeer moeilijk te meten en kunnen daarom (nog) geen uitsluitsel geven over de werkelijke aard van het universum.
Een argument voor "oneindig" is: we meten momenteel een versnelling van de uitdijing van het heelal. We kennen geen kracht die deze versnelling kan stoppen. De zwaartekracht van alle sterrenstelsels bij elkaar is hiervoor niet voldoende. Maar wat als er nog veel verborgen "donkere" materie is?
Echter er zijn ook wetenschappers die beweren dat "oneindig" een wiskundige constructie is die niet in werkelijkheid kan bestaan. Een filosofisch vraagstuk waarover de meningen zijn verdeeld.
Inmiddels zie ik dat Reddie heeft geantwoord dat het universum niet oneindig is omdat het uit de oerknal ontstaan is. Dit argument is juist voor wat betreft het *zichtbare* heelal. Vanwege de eindige leeftijd (13,7 miljard jaar) kan licht van objecten verder weg gelegen dan 13,7 miljard lichtjaar ons nog niet bereikt hebben. Wat er achter die "waarnemingshorizon" is kunnen we niet weten. Vermoedelijk een heelal dat zeer veel groter is dan het zichtbare deel - en misschien zelfs oneindig groot.

Toegevoegd na 2 uur:
…of is er wel een einde aan? Van dit deel van de vraag kan ik stellig zeggen: nee, er is geen einde aan. Ook al zou het universum eindig zijn, dan nog zal er geen bepaalde plaats zijn waar het ophoudt. Dat kan doordat de ruimte gekromd is. Je kunt dat vergelijken met het aardoppervlak. Dat is eindig, maar er is geen rand waar je er vanaf zou kunnen vallen (zoals in de tijd vóór Columbus wel werd gedacht).