Er wordt zoveel gesproken over het opwarmen van de aarde, waarom is het nu dan al een tijd kouder dan normaal voor de tijd van het jaar?

Toegevoegd na 10 minuten:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het is niet alleen de afgelopen weken kouder, maar we hebben sinds jaren weer een lading sneeuw over ons heen gekregen waar het hele land van op z'n kop stond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt toch niet beweren dat we een strenge winter hebben gehad? Het was in feite een normale winter. De afgelopen 10 jaar waren de winters erg zwak.

Het beste antwoord

Volgens een artikel in New Scientist heeft het te maken met de al drie jaar durende lagere activiteit van de zon . De zon heeft normaal zonnevlekken . Deze zonnevlekken zijn al een paar jaar sterk minder aanwezig.

Het artikel betreft een vroeg onderzoek van Mike Lockwood van de Universiteit van Reading ( UK) . Lockwood verzamelde gegevens van winters ( koud / niet koud) in Groot- Brittanië over de laatste 150 jaar. De gegevens van koude / warme winters werden daarna vergeleken met de zonneactiviteit over de laatste 150 jaar.
De gegevens zijn nagekeken door collega onderzoekers en zijn "statistisch relevant " met een kans van minder dan 1% dat de gegevens door puur toeval zo aan elkaar zijn gelinkt.

De verklaring die wetenschappers daarna hebben bedacht gaat als volgt.
De sterk verminderde zonnevlekken activiteiten zorgen in de statosfeer ( bovenliggende laag van de atmosfeer ) voor een verkoeling . De stratosfeer heeft een invloed op de straalstroom ( de altijd waaiende wind op grote hoogte ) . De straal stroom wind beweegt altijd van west naar oost. Meestal over West- Europa heen.

De verkoeling van de stratosfeer zou zorgen voor een hogedrukgebeid dat een klassieke blokkade veroorzaakt dat de straalstroom omleidt als een rivier , van de atlantische oceaan , naar Noorwegen , afbuigend naar het nooden over Engeland , terug de Atlantische Oceaan over , richting Spanje , waar de straalstroom alsnog naar het westen trekt.

Door dit veranderde "gedrag " door de straalstroom , wordt de overheersende wind vanuit noord , noordwest en noordoost. In plaats van de westerlijke zeewind die voor West Europa in de winter gebruikelijk is .

Door de noorderlijke wind krijgen we kou , sneeuw en ijzel , uit het noorden ( Engeland en Nederland/ België) .

Het is te verwachten dat zolang de zonnevlekken activiteit laag blijft, de koude winters aanhouden , door de hogedruk blokkades boven het vasteland van Noord-West Europa.

Het is echter een plaatselijk effect dat alleen Noord- West Europa treft . In andere delen van het Noordelijke halfrond is geen verandering van de gemiddelde temperatuur te verwachten door de verminderde zonne vlekken activiteit .

Met andere woorden . Het broeikas effect is er nog steeds en de aarde warmt nog steeds op , echter wij hebben een aantal koude winters door de overheersende noordelijke windrichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat valt onder een normale schommeling van het klimaat.

Een dag, een maand of een jaar kan afwijken van de norm. En de norm is naar opwarmen, alles wijst erop dat de trend naar opwarmen gaat en daar doen tijdelijke schijnbare trendbreuken niet aan af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst zijn er sterke twijfels aan de opwarming van de aarde.
Dat gezegd hebbende, mocht het wel waar zijn dan betreft het een klimaatissue, iets wat gemeten wordt over tientallen jaren. Dat het nu toevallig een paar weken kouder is betreft het weer, iets van dagen/weken. Twee verschillende zaken dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klimaatgegevens zijn gemiddelden van jaar gegevens. dit gemiddelde wordt berekend over 30 jaar. dan is de invloed van zo'n koude winter als afgelopen jaar al niet zo groot meer. ondanks de sneeuw zal de lopende decade (2001 t/m 2010) naar alle waarcshijnlijkheid de warmste zijn, sinds de metingen begonnen.

wat betreft de discussie over de opwarming van de aarde. we kunnen wel allemaal kritisch zijn, of ongelovig of eigenwijs, of hoe je het dan ook noemen wil, maar het is toch wel toevallig, dat de laatste 25 jaar de gemiddelde temperatuur extra hard stijgt, terwijl die juist zou moeten gaan dalen, als je kijkt naar het natuurlijke verloop van warmere en koudere periodes.
eigenlijk zou nu ongeveer, volgens die theorie, zich een volgende ijstijd moeten gaan ontwikkelen. dat gebeurt dus in ieder geval nog niet.
het is ook toevallig, dat het beging van de stijging van de gemiddelde temperatuur samenvalt met de stevige groei van de mensenpopulatie.
diegenen die zeggen dat mensen als mieren op het aardoppervlak zijn, moeten zich wel realiseren dat 6 en een half miljard (6.500.000.000) wel heel erg veel is.