Wat is het verschil tussen het mineraal ijzer en ijzer zoals in staal? Beiden Fe

Toegevoegd na 3 minuten:
Ijzer mineralen zoals die te vinden zijn in het lichaam.
Besta ik dan echt voor een deel uit ijzer waar ze ook staal van maken, dat lijkt mij opmerkelijk!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (1)

Je hebt het over het "mineraal ijzer". Daarmee zou je ijzererts kunnen bedoelen. Dit wordt in grote hoeveelheden gevonden in de aardkorst. De meest voorkomende vorm is hematiet, dat voor een groot deel uit het molecuul Fe2O3 bestaat. Dat is dus niet het metaal Fe, maar de geoxideerde vorm ervan (zeg maar: roest). In Fe2O3 is het ijzer elektropositief (Fe3+) en de zuurstof elektronegatief (O2-).
Het "mineraal ijzer" is dus niet hetzelfde als het "metaal ijzer", dat uit ijzererts gemaakt kan worden door het te reduceren bijvoorbeeld in een hoogoven. Het metaal bestaat uit ijzerionen en vrije elektronen. Door er wat koolstof aan toe te voegen kun je ook staal maken.
Het ijzer in het bloed bestaat uit Fe2+ ionen. Deze zitten "opgesloten" in grote eiwitmoleculen, hemoglobine genaamd. Ieder Fe2+ ion kan een O2 molecuul binden. Dit is echter niet de covalente molecuulbinding zoals we die van erts en roest kennen. De O2 is veel losser gebonden zodat die in de organen ook weer makkelijk kan worden afgestaan.
Er zitten dus geen stukjes metallisch ijzer in je bloed en ook geen stukjes roest. Wel wordt zowel de rode kleur van bloed als die van roest door ijzerionen veroorzaakt.