Is zuurstof een zuur? Is een zuur een vloeibare substantie of kunnen vaste stoffen en gassen ook in die categorie vallen?

Ik ben geïnteresseerd in de begrippen roest, oxidatie en corrosie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, zuurstof is geen zuur.
Een paar honderd jaar geleden, toen ze zuurstof ontdekten, dachten ze dat. Vandaar de naam.
Maar zuurstof is wel een onderdeel van bijna alle zuren. Vandaar de naam.
Zuren kunnen vast (azijnzuur beneden een zekere temperatuur, zogenaamd ijsazijn ) vloeibaar en gasvormig zijn (HCl, een van de weinige zuren zonder zuurstof, en is een gas.
Alle organische zuren bevatten zuurstof, in de zogenaamde zuurgroep -COOH.
Organische zuren kunnen grote moleculen zijn, en daarom vast. Bijvoorbeeld Margarinezuur.
Reddie
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Dachten ze echt dat zuurstof een zuur was? Ik dacht eerder dat ze zuurstof zuurstof noemde omdat het een zuur reactie/produkt opbracht niet omdat het dat zelf is.