Hoe gaat een virus "dood"?

Natuurlijk leeft een virus niet echt, maar ik vroeg me af hoe een virus "doodgaat", en daar bedoel ik mee:

Bepaalde virussen die overdraagbaar zijn via bloed, speeksel etc. "leven" dus alleen wanneer ze zich in een gastheercel bevinden. Maar wat gebeurt er wanneer dit virus zich buiten een lichaam bevindt?

Wanneer dit op bijvoorbeeld een deurklink of stoel terecht komt, valt dit virus dan uit elkaar of blijft het een mogelijke bron van besmetting? Kan een virus dat door bloed of speeksel wordt overgegeven weer actief worden wanneer het via je handen aan je eten wordt afgegeven, of is het dan allang uit elkaar gevallen? En hoe lang zou het duren voor het helemaal verdwenen is: dagen, maanden, jaren?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
23.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kort door de bocht hitte . Maar sommige virussen worden juist overgedragen als het er heet aan toe gaat :) Dat laatste is niet waar virussen vliegen door de lucht ( nies bui ) andere zitten op de wc bril maar de meeste zitten op je handen . Buiten het lichaam kunnen Ze best nog overleven en sommige kunnen in een soort slaap stand altijd overleven behalve hitte . Maar zelfs op extreme plekken komen bacteriën voor en (mogelijk ) ook virussen .

Antwoorden (1)

Virussen kunnen afhankelijk van plaats temperatuur en vochtigheid enkele uren tot dagen en in zeer gunstige omstandigheden nog veel langer overleven. Maar in het dagelijks leven moet je eerder denken aan dagen dan jaren. Dus in het algemeen valt daar moeilijk iets over te zeggen.

Het virus kan buiten het lichaam enkele uren overleven op handen.
Door het aanraken van besmette voorwerpen. Bijvoorbeeld via speelgoed, aanrechtbladen, kranen en deurknoppen. Het virus kan enkele dagen overleven op voorwerpen. Gelden voor iig buikgriep virus: https://www.bernhoven.nl/Buikgriep-(gastro-enteritis)-veroorzaakt-door-het-rota--adeno--entero--of-norovirus-(Kinder--en-jongerenafdeling)

Het verkoudsheidsvirus kan drie uur buiten het lichaam in leven blijven op telefoons, kopjes, keukenaanrecht en andere andere oppervlakken die u vaak aanraakt. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/44141-verkoudheidsvirus.html

De oorzaken kunnen die een rol spelen bij de overlevingskans van een virus wordt hier besproken: http://www.kiza.nl/content/overlevingstijden-agentia-buiten-het-lichaam