Wat werkt het best tegen elektromagnetische straling? Lood, ijzer of aluminium?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K
Erna55
8 jaar geleden
Je wilt je afschermen voor Wifi straling, begrijp ik uit je vragen.
Lees het volgende even.
http://kloptdatwel.nl/2013/05/28/experiment-met-tuinkers-en-wi-fi-wel-prijs-maar-niet-zo-best-onderzoek/
http://skepsis.nl/gsm-straling/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elektromagnetische straling is een heel ruim begrip. Wi-Fi is daar een deel van. Mijn vraag is meer in hoeverre het afschermt. Bv bij röntgenstraling krijg je een loden schort voor en is de ruimte soms helmaal afgeplakt met lood. De link die je stuurt, heeft met te maken met de impact ervan. Dat is wel verwant aan mijn vraag, maar geeft geen antwoord. Toch bedankt voor het meedenken.
Reddie
8 jaar geleden
@RuurdBosker, wat dacht je van koper?
Een kooi van faraday wordt ven koper gemaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie, ik zat nog een te denken en kwam op het idee dat er een systeem in kan zitten. Hoe zwaarder het metaal, hoe beter het afschermt. Dan heb je op nummer één wolfraam , dan goud en dan lood. Lood is makkelijk te verwerken in schorten voor bv radiologen en patiënten. Goud is te duur en wolfraam te hard. Wolfraam ken ik alleen in gloeidraden van lampen.
De kooi van Faraday kan ook van staal zijn. Je auto is een veilige constructie bij onweer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk lood maar zet dat niet in grote hoeveelheden naast je bed !!! Om de wifi te vermijden . Lood is )(bijna ) :) wetenschappelijk aangetoond slecht . Van wifi ( nog ):) niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort, de vraag gaat over de afscherming, niet de impact.
Lood in grote hoeveelheden naast je bed zou eventueel door de vloer kunnen zakken.:-)

Antwoorden (1)

Het maakt geen ene barst uit. Elektromagnetische straling scherm je af met een willekeurig metaal. De enige beperkende factor is de dikte van het metaal, als het heel veel EM-straling moet absorberen, dan kan er zoveel warmte in het metaal gegenereerd worden dat het warm wordt en daardoor smelt. Als je aluminiumfolie bij een flinke radiozender houdt, kan dat gebeuren.
De loden schort die bij röntgenapparatuur gebruikt wordt/werd is er niet om de EM-straling tegen te houden, maar om de radioactieve straling tegen te houden. Bij radioactiviteit maakt het wél veel uit hoe zwaar het metaal is en hoe dik de laag ervan is, ook bij lage dosis.