Heeft de rivier de Waal zoiets als, eb en vloed?

Heeft de rivier: de Waal zoiets als, eb en vloed? Zo ja... is daar een soort getijden tabel voor, zoals bij de Noordzee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

Eb en vloed is er niet, maar de waterstanden wijzigen wel degelijk. Afhankelijk van de aanvoer bovenstrooms kunnen de verschillen groot zijn.
Je kunt van Rijkswaterstaat de waterstanden krijgen en grafieken hoe de afgelopen tijd de ontwikkeling was. Niet alleen van de Waal, maar van alle wateren in Nederland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Min
Er is wel degelijk effect van eb en vloed (zie de getijdentabel).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dank je wel ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dank je wel ;)

Andere antwoorden (2)

Ja, maar het hangt van de plek af hoeveel dat is. Als je even Googelt op "http://www.watersportalmanak.nl/getijdentabellen-2016/vuren" (Vuren is het stukje Waal dat het dichtst bij zee ligt, daarna heet hij Boven Merwede) vind je de waterhoogten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer stroom-opwaarts worden de verschillen natuurlijk steeds kleiner.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, daarvoor ligt de rivier te ver stroomopwaarts.
Dit bezien vanaf de zee. Als het vloed is, kan het rivierwater niet goed of minder snel de zee in stromen en dan is er ook getijden werking. Bij Dordrecht bv is er sprake van hoog en laag water.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Min
Er is wel degelijk effect van eb en vloed (zie de getijdentabel).