Hoeveel manen heeft jupiter nou eigenlijk..Ik dacht eerst 15 of 16..Maar zag een proggje op discovery dat er 56 zijn en er worden er nog!!

Elke maand gevonden..WIE WEET hier meer over..
en uuuhhhh val nii te googelen hoor ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ehm ik heb het even gegoogled;-) en jupiter telt wel 63 manen! 4 grote en 59 kleintjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tenminste dat stond op wikipedia...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jupiter heeft enorm veel manen. Inderdaad er worden er nog steeds bij ontdekt.

Veel hangt af van wat je de definitie van een maan noemt. Een maan is eigenlijk een stukje steen dat om een planeet draait.

Bij Jupiter draaien er ontzettend veel stukken steen om de planeet.

Bij Saturnus is het nog gekker. Eigenlijk zijn alle kleine stukjes rots en puin die zich in de ringen bevinden ook satellieten. Ze draaien allemaal een baan rond de planeet. Als ze zich niet in een baan rond de planeet zouden bevinden , dan zouden ze neerstorten of wegdrijven , de ruimte in .

Dus : Jupiter heeft waarschijnlijk honderden manen. Maar het ligt er aan hoe groot een stuk rots moet zijn dat je het een maan mag noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de Astroidengordel relatief nabij komen er vas geregeld brokstukken bij die even om Jupiter draaien en dan weer weggaan.

Had Jupiter ook niet een heel dunne ring? Daar zitten dan sowieso heel veel brokstukken bij.

Of je ze maan moet noemen weet ik niet. Mars heeft ook twee van die vreemdgevormde manen: Phobos en Deimos. Dat vindt men wel manen. Dus de definitie maan moeten we wat verruimen denk.