De afstand tussen 2 plaatsen is 5 km en ik en mijn vader fietsen die afstand allebei tegelijk met een km tellertje op onze fiets..

toch geeft mijn teller bijna een km meer aan dan die van mijn vader.. hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sommige tellers moet je niet de bandmaat maar de omtrek instellen; je zet met een krijtje een streepje op straat bij het ventiel, dan verrijd je de fiets tot het ventiel weer op de zelfde stand staat, weer een streepje zetten en de onderlinge afstand opmeten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja...feniks,zo doe ik dat ook...en dan staat erop de gebruiksaanwijzing van de teller hoe je de juiste afstand in kunt stellen....
Cryofiel
14 jaar geleden
Alle goede antwoorden zijn al gegeven - daarom maar een reactie. Via http://www.afstandmeten.nl/ kun je heel nauwkeurig de afstand over een geschikte (rechte) weg meten. Kies een geschikte weg, meet op die site een afstand van een kilometer of meer, en ga fietsen - zo kun je controleren of je fietsteller de juiste afstand weergeeft. Je kunt natuurlijk ook een GPS gebruiken, maar die moet je dan wel eerst hebben.

Het beste antwoord

Hey Congoleo...pak de gebruiksaanwijzing er eens bij van het tellertje.
Standaard staan deze tellertjes ingesteld op 17 inc,maar een gewone stadsfiets b.v heeft meestal 19 tot 21 inc banden.
In de gebruiksaanwijzing staat precies hoe je de juiste maat op het tellertje(computertje) kunt instellen.
Voor de maat van jou fiets of die van je vader zet je een streep op de straat of leg een potlood neer op de grond.Zet de band erop bij het ventiel en rij de band rond tot het ventiel weer op de grond staat.Leg dan weer even een potlood neer.Meet de afstand tussen de potloden en je hebt de juiste wielmaat..stel deze in op je computertje...Succes!
Kijk ook eens of de afstand tussen het magneetje aan de spaak en het magneetje aan de voorvork de goede tussenruimte heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een van beide tellers is niet goed geijkt of een van beide fietst toch iets meer dan je zou denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste tellers die ik ken moet je inregelemen/afstellen aan de hand van je wielmaat. Ik vermoed dat bij (minstens) een van jullie beide dat fout gegaan is. Als het vergelijkbare tellers zijn, dan zou je ook nog eens kunnen overwegen om ze van fiets te verwisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk zit er verschil in de wielmaat (omtrek)...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt hoogstwaarschijnlijk aan de ingestelde wielmaat. Mocht je die willen instellen, die staat op de zijkant van je band. Aangezien het zo'n groot verschil is zal het niet om het slingeren gaan.

Zolang dat ding wel een afstand aangeeft, ligt het probleem niet snel bij je computerje zelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op die tellertjes moet je de omtrekmaat van de wielen opgeven. Jij hebt waarschijnlijk kleinere wielen dan je vader en die gaan dus op 5 km zeer veel vaker rond als die van je vader. Als ze die vele keren meer vermeningvuldigen met een te grote maat krijg je dus een veel te grote uitslag op de teller te zien. Advies: meet de omtrek van de wielen van beide fietsen en stel de tellers goed in; het probleem moet dan opgelost zijn.