Wat verbeterde Galileo aan de Hollandse Kijker?

Als basis voor zijn eigen gemaakte telescoop diende waarschijnlijk de Hollandse kijker die hij op de markt had gezien.
Met zijn eigen kijker kon hij de kraters op de maan zien en zag de manen van Jupiter.

Maar wat zorgde er nu precies voor dat zíjn verrekijker die dingen kon zien? Wat veranderde hij? Of kon dat met de Hollandse Kijker ook?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Bekende vraag overigens (-;

Hij verbeterde de telescopen door de lenzen bijvoorbeeld nog scherper te polijsten dan de meeste andere telescoopbouwers in die tijd deden.

Ook zorgde hij voor een aanpassing waardoor het beeld minder vervormd raakte. Hij bedekte namelijk de randen van de voorste lens waardoor het licht niet langs de randen heen zou kunnen doordringen. Door zijn aanpassingen aan het ontwerp van telescopen kon dan eindelijk de nachtelijke hemel worden bestudeerd met een telescoop. Zo zag hij Saturnus eerst als een planeet met 2 manen maar na onderzoek met een betere telescoop bleek dit de ring te zijn die om Saturnus heen zit.

http://wetenschap.infonu.nl/sterrenkunde/24806-galileo-galilei-en-de-telescoop.html
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Galileo zag Saturnus als een planeet met twee uitsteeksels, 'oren', wat later de ringen bleken te zijn. De 4 grootste manen van Jupiter zag hij ook en dat waren veel kleinere objecten.