Kun je dmv een buis met een binnendiameter van 35mm een hevelwerking creeren tussen 2 waterpartijen met 120cm hoogteverschil over 25meter afstand?

De buis loopt recht en de binnenkant is glad. Om de hevelwerking op gang te brengen zou de buis volledig gevuld kunnen worden met water om de zwaartekracht vervolgens zijn werk te laten doen, maar laten de natuurwetten dit wel toe?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Voor hevelwerking moet aan de onderstaande voorwaarden zijn voldaan.

> De vloeistofkolom is niet te hoog, zodat de luchtdruk het hoogteverschil kan overbruggen.
> De uitstroomkant (het uiteinde van de slang of het vloeistofniveau van het ontvangende vat) bevindt zich op een lagere hoogte dan de instroomuiteinde (het vloeistofniveau van het leverende vat).
> De luchtdruk in het ontvangende vat loopt niet op tijdens het hevelen of de luchtdruk in het leverende vat neemt niet af. In de praktijk: de vloeistof staat in beide vaten in contact met de buitenlucht.
> De hevel moet geheel met vloeistof gevuld zijn. Luchtbellen zorgen voor een storend effect in de werking van de hevel. Bij te veel lucht in de slang is het niet meer mogelijk te hevelen.
> Vereist is dat de buis of slang luchtdicht is en de te pompen vloeistof geen gassen bevat die onder een zeker vacuüm gasbellen gaan vormen. Wanneer er bovenin de slang een gat zit dan wordt de benodigde onderdruk op die plaats verstoord.
> Er mag geen lucht vanuit het uiteinde de hevel in kunnen stromen. Een hevel die te wijd is, kan de hevelfunctie verliezen als er lucht via het uiteinde van de slang bovenin kan komen.

Volgens mij voldoet jou opstelling bij alle punten aan de voorwaarde behalve mogelijk de laatste. Het zou kunnen dat 35 mm misschien net te breed is. Maar daar kom je vanzelf achter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor. Door de lengte van de buis zal de stroomsnelheid misschien wat minder zijn, maar zolang er geen lucht aangezogen wordt zal de hevelwerking gewoon doorgaan.