wat mag de maximale osmolariteit van een infuus-oplossing zijn?

Een infuus mag als minimale osmolariteit niet minder hebben dan 308 osmol/L (gevaren van lysis e.d.).

Maar wat is de maximale osmolariteit wat een infuus mag hebben?

Vanwege de (mogelijke) berekening in de wetenschapssectie gezet, ipv gezondheid.

8 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het minimum en het maximum zijn hetzelfde.
Ofwel de osmolariteit moet zo dicht mogelijk bij de 308 liggen.
Bij een lagere waarde knapen de bloedcellen open.
Bij een hogere waarde verschrompelen ze.
Dat geldt natuurlijk wel bij langdurig infuus.
Een shot van 1cc mag best wel afwijken.
Er zijn geneesmiddelen die persé in gedestileerd water moeten worden opgelost.
Reddie
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
De geneesmiddelen die oplossen zorgen zelf ook al voor een osmolarische waarde. Dus het oplossen in gedestilleerd water hoeft niets te betekenen. Echter lijkt het mij dat het mogelijk gevaar van lysis veel gevaarlijker is dan iets met een hoge osmolaritische waarde. Je kan vrij gemakkelijk extra water drinken als aanvulling op je behandeling.
Reddie
8 jaar geleden
@Thecis, vraagsteller heeft het hier wel over een infuus. Water drinken is niet aan de orde. Een infuus heeft direct invloed op het bloed in het vat waar het infuus ingebracht is.
Thecis
8 jaar geleden
@Reddie,
ik ben de vraagsteller...