Hoe komt het dat bij schemerlicht, rode letters op boeken of tijdschriften lijken te bewegen?

Als je bij schemerlicht naar een tekst in rode letters kijkt en je beweegt het boek of tijdschrift, dan lijken de letters te wiebelen. Hoe komt dit en waarom alleen bij schemerlicht en waarom alleen met rode letters?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Normaliter vertonen je ogen een tremor, een kleine heen- en weergaande beweging.
Dat is handig, omdat daardoor het beeld een beetje beweegt, en beweging is beter waar te nemen dan stilstand.
Als je leest concentreer je je op letters, waarbij de tremor praktisch ophoudt, zodat je scherp ziet.
Bij weinig licht hebben je ogen te weinig houvast aan dat beetje licht, en gaan dwalen. Dat betekent dat letters lijken te bewegen (in plaats van je ogen).
Dat gebeurt des te sterker bij rode letters omdat je oog daar minder gevoelig voor is dan voor blauw (rood licht "bevat" minder energie).
Reddie