Waarom geleiden leidingwater en calciumhydroxide geen stroom?(wetenschappelijke verklaring)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leidingwater geleid wel stroom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet waar, niet of zeer zwak, ik heb het getest op school, maar ik moet het kunnen verklaren als huistaak
fremar
9 jaar geleden
Bedoel je leidingwater + calciumhydroxide samen opgelost?Want leidingswater op zich lijkt mij een ideale geleider?
fremar
9 jaar geleden
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2378/In-de-klas-bij-proefjes-doen-constateerden-we-dat-water-een-isolator-water-zout-niet-Waarom-mogen-we-dan-niet-met-gewone-natte-handen-aan-elektriciteit-komen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zuiver water is een slechte geleider, maar kraanwater is geen zuiver water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leidingwater geleidt wel degelijk stroom; kalkwater (water met calciumhydroxide) geleidt stroom nog veel beter. De gestelde vraag is dus niet juist of niet precies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik al zij, leidingwater is een SLECHTE GELEIDER
tinus1969
9 jaar geleden
Wat bedoel je met 'slecht'? Het eerste dat je leert bij natuurwetenschappen, is om nauwkeurig te omschrijven wat je hebt gemeten of gezien, dus niet met woorden als goed of slecht die iedereen anders interpreteert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vul maar eens een bad met water en ga daar in zitten vervolgens gooi een föhn in het water waarvan de stekker in het stopcontact zit en dan zul je merken hoe goed kraan water stroom geleid

Antwoorden (2)

Volgens mij klopt de stelling dat leidingwater stroom niet geleid ze;f niet. Doordat leidingwater niet 100% uit H20 bestaat, maar ook uit andere deeltjes in het water. Waar heb je deze stellingen gevonden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leidingwater zit vol ionen en geleid de stroom dus goed.

Ik zou niet durven zeggen dat het oplossen van calciumhydroxide in leidingwater ervoor zorgt dat het geen stroom meer geleid, maar als je tot de conclusie bent gekomen dat dit minder stroom geleid is de verklaring dat je door een neerslagreactie een deel van de ionen uit het water haalt:

Ca(HCO3)2 + CaOH --> 2 CaCO3 + H2O

De calcium en bicarbonaat ionen, die reeds in het water aanwezig waren, zullen dus grotendeels neerslaan door deze reactie en uit het water verdwijnen. De overgebleven ionen zullen nog steeds stroom geleiden maar in totaal minder.