Heb je als ouder inspraak op de precieze geboortedag van je kind?

Ik las op de wiki van Jordi Cruijff het volgende wat ik niet helemaal begreep:

"Op 9 februari 1974 werd Jordi Cruijff via een keizersnede geboren als het derde en jongste kind van Johan Cruijff en Danny Coster. Deze geboortedag is echter geen toeval. Het kind moest namelijk ter wereld komen op een datum waarop het FC Barcelona en diens sterspeler Johan Cruijff niet zou schaden. De toenmalige hoofdtrainer Rinus Michels stelde 9 februari voor. Op die datum, in 1928, was Michels zelf ook geboren. De wedstrijd erop, won Barcelona op 17 februari de legendarische wedstrijd tegen aartsrivaal Real Madrid met 5 - 0"

kan je als ouder om een keizersnee vragen als je een bepaalde datum verkiest boven de andere?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een collega van mij kon uit 3 data kiezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat een keizersnede zoiezo noodzakenlijk was? Want als een "normale geboorte" een optie is lijkt me dat toch vreemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij niet, ze heeft wel de eerste optie gekozen omdat ze onderhand op een hete luchtballon leek

Antwoorden (1)

Normaal gesproken niet. Ze laten het liefst de natuur zijn gang gaan, en een keizersnede wordt vaak met spoed uitgevoerd, dan heb je sowieso niets te kiezen. Bij een geplande keizersnede wordt gekeken naar het benodigde ziekenhuispersoneel dat aanwezig is. Maar in uitzonderlijk gevallen kan er wel rekening worden gehouden met de wensen van de ouders. Als de vader in het buitenland werkt en maar beperkt gelegenheid heeft om bij de geboorte aanwezig te zijn bijvoorbeeld, of als er een ouder, (grootouder van het kind) op sterven ligt, die op deze manier nog net het kleinkind kan zien.
Het verhaal van Cruijff lijkt me te vallen onder de eerste mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ook in een bijzonder geval (zonder het mogenlijk sterven van moeder of kind) is er sprake van snijden in een gezond lichaam terwijl dit niet noodzakelijk is. is dit niet in strijd met de eed van hippocrates? "Het kind moest namelijk ter wereld komen op een datum waarop het FC Barcelona en diens sterspeler Johan Cruijff niet zou schade" is bovenstaande bijvoorbeeld in lijn met de eed kijkende naar de moeder?
nounka
9 jaar geleden
Zou ervan afhangen hoeveel weken ze was zeker Als dat nog maar 37 of zo was, zeker en vast slecht.
Was ze al de 40 weken uit ( mag tot 42 eigenlijk lopen voordat je over een bevalling spreekt die overtijd is ) dan is het niets anders dan andere mensen doen die ook een kijzersnede kiezen.