waarom zie je een ander in de spiegel op een andere manier dan jezelf?

Als ik naar mijzelf kijk in de spiegel, dan zie ik mijzelf gewoon op een normale manier.
Maar als ik bijvoorbeeld naast mijn moeder voor de spiegel sta en naar haar kijk via de spiegel, dan is het net alsof ze een hersenbloeding heeft gehad. Haar halve gezicht hangt dan scheef.

Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Antoni
9 jaar geleden
Soms is de rand van de spiegel niet helemaal egaal. Waarschijnlijk wordt je moeder in dat deel van de spiegel gereflecteerd. Op een andere manier kan ik het verschijnsel niet verklaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah zie dat jij het ook al hebt genoemd @antoni, over de rand van de spiegel (zie mijn reactie bij het antwoord van Ritsuka). Dit lijkt mij ook het geval.

Antwoorden (2)

Dan is er iets mis met de spiegel. Dat zie je ook wel eens op de kermis. Dan ben je weer langer, dikker, dunner...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent gewend om jezelf in spiegelbeeld te zien.
Maar je moeder zie je alleen op de normale manier, dat ziet er dus raar uit als het ineens in spiegelbeeld is.
Daarom vind je jezelf er vaak ook raar of anders uitzien op foto's, dan zie je jezelf niet in spiegelbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een foto zou maken van jullie beide gezichten naast elkaar, vind je haar er waarschijnlijk normaal uitzien en jezelf anders.
Als je nu die foto spiegelt, zie je jezelf zoals je in de spiegel ziet, en vind je jezelf waarschijnlijk normaler dan je moeder.

Niemand is precies symmetrisch, als je een beeld spiegelt valt dit ineens extra op.
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik lees in jouw antwoord toch iets anders.
Ritsuka
9 jaar geleden
En er is niks mis met een wat langer antwoord, om te verduidelijken wat je bedoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee denk ook niet dat dat het is. Ik zie mezelf op een foto hetzelfde als in de spiegel en ik zie mijn ma en anderen op een foto hetzelfde als in het echt. Maar als je naar iemand kijkt via de spiegel dan vervormd het gezicht. Als ik haar foto gespiegeld zie dan zie ik haar ook nog als normaal.
Ritsuka
9 jaar geleden
Zie je haar wel recht in de spiegel of meer schuin, dat ze ergens achter je zit of zo.
Heb je ditzelfde effect als je haar recht voor de spiegel zet en dan recht achter haar staat en dan kijkt?
Anders heeft het met de kijkhoek te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien zie je de subtiele verschillen beter in een spiegel dan op een foto?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor spiegel is het? Is de spiegel helemaal egaal of zit er een bewerking in (schuine rand bijvoorbeeld), dan zou het dat misschien kunnen zijn? Zien anderen het ook in de spiegel? Ziet jouw moeder bijvoorbeeld jouw gezicht ook vervormd?