Het latijn wordt in de wetenschap gebruikt omdat het een dode taal is, dat wil zeggen het wordt niet meer gebruikt als taal in het dagelijks leven. Omdat het een dode taal is veranderd het niet meer en blijft dus door de jaren heen hetzelfde. Een levende taal, zoals het Nederlands veranderd voortdurend, lees maar eens een boek van voor de tweede wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is van oudsher al, vanaf het begin van de medische wetenschap... En dat bleef zo tot op de dag van vandaag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de medische wetenschap in Rome begon en daar sproken ze latijns, latijns was toen 'de taal'. Dus toen al die luitjes (architotales, achimedes, pilatus etc.) dat allemaal uitvonden spraken ze latijns
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dit nu wel of niet waar? :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha oké! dankje ;) weet jij misschien de échte reden wel? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, guys: twee van die luitjes hebben überhaupt nooit bestaan. En de luitjes die IkLieg zou kunnen bedoelen, waren geen artsen. Aristoteles was een Grieks filosoof, leerling van Plato, en schreef o.a. over ethiek en logica. Archimedes was een Griekse wetenschapper: wiskundige, natuurkundige en sterrenkundige. Pontius Pilatus was wel een Romein, namelijk de praefectus van de Palestijnse provincie Judea, rond het begin van onze jaartelling. Volgens de bijbel was hij de man die Jezus van Nazareth liet kruisigen.
In de medische wereld wordt vaak gebruik gemaakt van Latijns, dit is een taal die bekend is over de hele wereld dat is dus makkelijker communiceren met anderstalige doktoren en ziekenhuizen. Er bestaat niet snel verwarring tussen verschillende doktoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is overgeblevenuit de tijd dat Latijn de wetenschappelijke voertaal was, ook aan Nederlandse universiteiten. De Latijnse termen vergemakkelijken de communicatie. Iedereen in de internationale medische wereld gebruikt de medische termen, wat de ontwikkeling van de medische wetenschap ten goede komt. Nederlandse dokters kunnen zo even makkelijk met hun Duitse collega’s praten als met Engelse of Italiaanse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist!
Latijn was het 'engels' van de middeleeuwen...

Studeren kon toen ook alleen bij de monniken, want alle andere mensen konden niet lezen en schrijven...Latijn was daarom ook de enige geschreven taal, in andere talen werd pas veel later geschreven. Heel veel wetenschappen zijn begonnen in het latijn.

Later was latijn een taal waarin je heel geleerd en geheimzinnig kon zeggen dat je ook niet wist wat er scheelde... Ook wilden artsen vaak niet dat mensen wisten wat er aan de hand was, en dan is latijn ook handig...

E nu is het dokterslatijn uitgegroeid tot een vaktaal (jargon). Nog steeds handig, want artsen en specialisten uit alle landen kunnen elkaar daarin begrijpen.