wat zijn je rechten en plichten bij dubbele nationaliteit belg-nederlands?

Hallo, laatst sprak ik iemand die de dubbele nationaliteit heeft in belgie (geboren in nederland) hij had dat nu al 10jaar (aangevraagd op 18e) en zei dat hij de nederlandse nationaliteit ging verliezen als het paspoort niet vernieuwd word, klopt dit?

en word die persoon daarna even goed belg als ik bvb?
hoe zit het eigenlijk met stemmen bij dubbele nationaliteit, is het dan ook verplicht?

overigens dacht ik dat belgie geen dubbele nationaliteiten toeliet, of toch nog maar pas vrij recent of niet?

Toegevoegd na 19 minuten:
beide ouders zijn nederlands bij deze persoon, maar woont al sinds zijn 5e levensjaar ongeveer in Belgie

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Normaal gesproken blijf je als je bipatride bent ( dus twee nationaliteiten hebt) onderdaan van beide landen. Of je wel of geen paspooort hebt, je staat in de basisregistraties van beide landen. Je verliest niet zomaar een van de beide nationaliteiten, al staan er af en toe rare kreten van politici in de kranten.
Wat stemrecht aangaat, meestal stem je in het land waar je gevestigd bent, dus waar je woont.
Ik heb ook tweed nationaliteiten Brits en Nederlands. alleen als ik een uittreksel uit de Burgelijke Stand nodig heb, zie ik die aantekening. Verder blijft alles zoals het is.