Neemt de massa of het gewicht van de aarde toe, of neemt het gewicht af ?

Denk aan het binnen de dampkring komen meteorieten en andere ruimte materie, en aan de andere kant het buiten de dampkring brengen van b.v. satelieten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Onze atmosfeer verliest dagelijks een 300 ton lichte gassen, voornamelijk waterstof. Dit komt omdat die lichte gassen zich bovenaan de atmosfeer bevinden, maar ook omdat zij de grootste snelheid hebben (omdat ze zo licht zijn). Zo kunnen er wat van die gassen ontsnappen aan de aantrekkingskracht van de aarde. Maar er valt ook ruimtestof en af en toe een groter brokstuk uit de ruimte op aarde. Ook al verbranden die dingen meestal voor ze het aardoppervlak raken, de asresten komen hoe dan ook op aarde terecht. Naar schatting gaat het om een 200 ton per dag. Aan te nemen is dus , dat de massa van de aarde ietsje afneemt. De aantrekkingskracht van de zon heeft met die massa te maken (en zijn eigen massa). Daar de zon ook iets aan massa inboet, houdt dat elkaar wel in evenwicht. We hoeven dus niet bang te zijn, dat we binnen afzienbare tijd "uit de baan zouden schieten" of op de zon zouden neervallen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook is het zo, dat wij af en toe eens een satelliet in de verre ruimte wegschieten: die massa zijn we definitief kwijt. De Apollo missies brachten een aantal rotsblokken mee van de maan: dit is een definitieve toename van de massa van de aarde. Het effect van deze menselijke activiteit is uiteraard verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat neemt toe, ruimtestof en de zonnefotonen zijn hier vooral debet aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Gruis uit de ruimte klopt, maar die fotonen zijn weer onzin.
Dus +0!
De aankomst van ruimtestof in de vorm van meteorieten en ander ruimtepuin weegt niet af aan het velies van de atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
massa blijft overal gelijk.gewicht is variabel.als je hezelf op een weegschaal weegt in de lift,zal je zien dat he zwaarder danwel lichter zal zijn. Maar je massa,aantal deeltjes, blijft gelijk.