wanneer begon de tijd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voor mij om 02.00 uur. ik ben op dat tijdstip geboren.

Antwoorden (2)

Op het moment dat de mens zich tijd realiseerde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Filosofisch gezien heb je nog gelijk ook! ;-) Waarbij helaas het praktische probleempje optreedt wat je dan als 'mens' wilt definiëren. Maar ook daarvoor zijn filosofische oplossingen.
Thecis
10 jaar geleden
er is ook een fysische benadering over wanneer tijd begon... ;-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Die ken ik natuurlijk, en die is standaard (en dus wat saai). De filosofische benadering, hoewel niet altijd even wetenschappelijk en nuttig, is wel leuker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt je tijd niet 'realiseren', het is niet reeëls dus hoe kun je je dat realiseren. Zwaartekracht kun je je realiseren...
Thecis
10 jaar geleden
Tijdsrealisatie is wel degelijk een psychologisch gegeven. Of liever gezegd bewust zijn van verstreken van tijd. Is tot nu toe ook een maatstaf voor het meten van intelligentie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar het is niet reeël als je het hebt over wat is tijd, waarom seconden, minuten, jaren, dagen? Alleen dat wat aan de zon of maan is opgehangen lijkt er nog een beetje op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iedere verandering van moment tot moment is een realisatie van tijd...
Thecis
10 jaar geleden
Als je je bewust bent van verleden, heden en toekomst en zaken ook kan plaatsen in die verdeling (zoals sommige dieren waaronde de mens dat kunnen), spreek je over tijdsrealisatie.
De bewoordingen die we er aan hebben gegeven, dat heeft inderdaad weinig met realisatie te maken dan wel dat we het graag met elkaar er over hebben (en dan is een classifictie wel handig). Maar het zijn wel twee aparte dingen, de realisatie en de gebruikte bewoordingen. Zodra je het hebt over wanneer de tijd begonnen is, kan je dus heel goed zeggen dat dit is wanneer met zich ging realiseren dat het er was. Voor die tijd (slechte woordgrap van vandaag) was het er misschien wel, maar als je er neit ervaart, doet het er niet toe en is het er niet.
De vraag, en antwoord, is in dezelfde orde van grootte als de vraag "maakt een omvallende boom geluid wanneer er niets is niemand is om het te horen / registreren".
Thecis
10 jaar geleden
Als je je bewust bent van verleden, heden en toekomst en zaken ook kan plaatsen in die verdeling (zoals sommige dieren waaronde de mens dat kunnen), spreek je over tijdsrealisatie.
De bewoordingen die we er aan hebben gegeven, dat heeft inderdaad weinig met realisatie te maken dan wel dat we het graag met elkaar er over hebben (en dan is een classifictie wel handig). Maar het zijn wel twee aparte dingen, de realisatie en de gebruikte bewoordingen. Zodra je het hebt over wanneer de tijd begonnen is, kan je dus heel goed zeggen dat dit is wanneer met zich ging realiseren dat het er was. Voor die tijd (slechte woordgrap van vandaag) was het er misschien wel, maar als je er neit ervaart, doet het er niet toe en is het er niet.
De vraag, en antwoord, is in dezelfde orde van grootte als de vraag "maakt een omvallende boom geluid wanneer er niets is niemand is om het te horen / registreren".
De christelijke jaartelling is na de Middeleeuwen door de Europese expansie van lieverlee gemeengoed geworden in de gehele wereld, al hanteren bepaalde volkeren of religies naast de christelijke jaartelling ook nog hun eigen jaartelling:

Maçonnieke jaartelling, vanaf 4000 v. Chr.
Joodse jaartelling, vanaf 3761 v.Chr.
Chinese jaartelling, vanaf 2697 v.Chr.
Boeddhistische jaartelling, vanaf 543 v.Chr.
Seleucidische jaartelling, vanaf 312 v.Chr.
Ethiopische jaartelling, vanaf 8 n.Chr.
Diocletiaanse jaartelling, vanaf 284 n.Chr.
Islamitische jaartelling, vanaf 622 n.Chr.
Japanse jaartelling, vanaf 1989 n.Chr. (vanaf elke troonsbestijging van de keizer)

Niet meer in gebruik
Egyptische Koningslijsten vanaf ongeveer 3000 v.Chr. tot het begin van de Christelijke jaartelling, zie ook Egyptische chronologie
Romeinse jaartelling, vanaf 753 v.Chr.
Spaanse jaartelling, vanaf 38 v.Chr.
Franse Republikeinse jaartelling, vanaf 1792 n.Chr.
Italiaanse Fascistische jaartelling, vanaf 28 oktober 1922 n.Chr.

Vanouds werd vaak bij elke troonsbestijging een nieuwe jaartelling gestart. Zo leest men in de Bijbel vaak een tekst als "in het achttiende regeringsjaar van koning Jerobeam".

Echter, kan het ook fysisch benaderd worden. Ruimte-tijd is een en hetzelfde, aan elkaar verbonden. Op het moment dat de ruimte ontstond, ontstond ook de tijd. En dat is (give or take a few years) 13.8 miljard jaar geleden.