Wat is de chaos theorie en hoe werkt deze?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een greep uit de choas:
http://www.dyscordia.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'chaos' bedoelt ik ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Heidi78: Bah. Robert Anton Wilson draait zich om in z'n graf. All hail Discordia. Die jongens van Dyscordia: ik zie echt een fnord.

Het beste antwoord

Chaos theorie is de leer die gaat zoeken naar de logica en systemen in een schijnbaar volledig chaotische wereld. Zelfs de grootste wanorde in het universum is gebonden aan regels. Zodoende is het enkel nodig om deze wetmatigheden van wanorde te gaan vastleggen en onderzoeken.

Dit heeft ons al veel goede zaken opgeleverd. Beste voorbeeld is inderdaad het weermodel. We hebben over de wereld een stuk of 5 weercomputers. Deze gaan op basis van het weer van vandaag het weer van morgen en later berekenen. Dit doen ze door middel van deze chaos theorie of leer.

Dat iets kleins een grote invloed kan hebben maakt opzicht geen onderdeel uit van de theorie. Het beperkt enkel de mogelijkheden. De weercomputers gaan het weer maximaal een dag of 5 vooruit kunnen voorspellen. Toch zonder al te veel fouten. Een kleine verandering in het weer van morgen kan maken dat op dag 5 een orkaan losbarst. Dat is de butterfly effect.

conclusie: chaos theorie is de theorie die naar wetmatigheden zoekt in een schijnbaar onwetmatig of chaotisch systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De chaostheorie is de populaire benaming voor het gebied binnen de wiskunde dat het gedrag van bepaalde dynamische systemen (Engels: Dynamical systems of systeemtheorie) onderzoekt. De officiële naam binnen de wiskunde is dynamische systemen. Het onderzoekt omstandigheden waarbij deterministische chaos optreedt en welke eigenschappen die heeft. Het begrip chaos heeft hierbij een technische betekenis, te onderscheiden van het losse alledaagse woordgebruik. Deterministische chaos betekent dat de schijnbare wanorde toch exact bepaald is en geordend tot stand komt volgens een algoritme of rekenregel. Bijvoorbeeld een differentiaalvergelijking of recursie. Het gebied is bijzonder praktisch want de stabiliteit en betrouwbaarheid van systemen wordt ermee onderzocht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het systeem niet chaotisch. Een goed voorbeeld is een iteratieve wortelfunctie. Begin met een willekeurig getal (zeg 1000) en blijf de wortel daarvan nemen. Uiteindelijk kom je heel dicht bij 1 uit. Neem een klein verschil (zeg 1002) en blijf de wortel ervan nemen en je komt weer dicht bij 1 uit. Kortom, de waarden kruipen naar elkaar toe, karakteristiek voor een niet-chaotisch systeem en een negatieve Lyapunov-exponent.

Het systeem 'neutraal'. Een voorbeeld is een iteratieve optelling. Neem twee waarden w1 en w2 en tel daar constant 1 bij op. Hoe vaak je dat ook doet, w1 en w2 blijven even dicht bij elkaar liggen. Er verandert dus niks in de afstand, wat duidt op een neutraal systeem en een Lyapunov-exponent van nul.

Het systeem chaotisch. Neem twee waarden erg dicht bij elkaar in de buurt, zeg 2 en 2,0001. Blijf die kwadrateren en het verschil neemt meer en meer toe, kenmerk van een chaotisch systeem en een positieve Lyapunov-exponent.

De chaostheorie is de populaire benaming voor het gebied binnen de wiskunde dat het gedrag van bepaalde dynamische systemen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén IETS, wat zeer klein is,
kan in ALLES, wat zeer groot is,
enorme veranderingen aanbrengen,
zodat NIETS meer het zelfde zal zijn;

dát is 'de chaostheorie'.

Anekdotisch zegt men vaak:
dat de vleugelslag van een vlinder
de doorslag kan geven
tussen mooi weer en een orkaan.
http://www.encyclo.nl/begrip/anekdote
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chaostheorie#De_vlinder_en_de_orkaan

zó werkt het....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem hier eens een kijkje.
http://www.politiek-actie.net/pages/dossiers/democratie/presteren_participeren/index/bestuurbare_chaos_steven_de_jong.html