Is het flesje even snel vol?

Als je een flesje dichtbij de kraan houdt, raakt die dan even snel vol dan dat je hem ver van de kraan houdt?

Ik probeerde het namelijk te testen en toen leek het van wel, maar ik vind het zo raar!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Waarom is dat raar? Als het water met dezelfde snelheid stroomt maakt het toch niet uit welke afstand ertussen zit?
Utrecht
10 jaar geleden
Het gaat niet om de snelheid maar om het debiet ( = liter/uur).
Verder van de kraan is de straal dunner met een hogere stroomsnelheid. Toch stroomt er evenveel water per seconde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het bij het lager houden mogelijkerwijs iets langzamer vol raakt doordat er water kan verdampen.
Amadea
10 jaar geleden
Water uit de koude kraan verdampt toch niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het water uit de koude kraan verdampt ook, maar slechts beperkt (op korte afstand verwaarloosbaar) laat maar eens koud water in de gootsteen staan en kijk een dag later hoever het is gezakt. In de praktijk valt het niet op want men ziet het niet (bij warm water zie je het vlugger omdat het zoveel verdampt dat je echt de damp ziet). Maar in de praktijk is het verdampen van het water dat uit de kraan loopt verwaarloosbaar, want je verliest zoveel meer door op de rand van de fles te zitten.
Amadea
10 jaar geleden
Dat het water in de gootsteen zakt komt toch zeker doordat de stop het niet goed afsluit?
Poet
10 jaar geleden
Een verdamping van een paar mm is heel goed mogelijk hoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank jullie wel voor de reacties!

Het beste antwoord

Ja,

De hoeveelheid water die per seconde de kraan verlaat (=het "debiet") is dezelfde die per seconde langs een lager gelegen punt valt. Dus of je de opening van het flesje net onder de kraan houdt dan wel een stukje lager maakt niet uit voor de vulsnelheid.

Toegevoegd na 51 minuten:
PS: Als je de tijd rekent vanaf het moment dat je de kraan open zet (ipv een kraan die al loopt) dan is de hogere fles wel sneller vol omdat de waterstraal dan direct de flesopening bereikt en het vullen dus direct begint. Voordat het vullen van een lagere fles begint moet het water eerst tot die flesopening-hoogte oplaag gevallen zijn en duurt het vullen dus meer tijd: exect de tijd die dat vallen kost extra.
Overigens is in één van de reacties gesteld dat bij de lagere fles ook verlies optreedt door verdamping, hetgeen dus leidt tot extra vultijd. Dat is inderdaad correct maar dat effect is nihil
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Helemaal goed, +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord! +1

Andere antwoorden (1)

Normaal gezien vang je evenveel water als het flesje dicht of ver van de kraan staat, maar doordat je je flesje dichter bij de kraan houdt is er minder kans dat je naast het flesje spuit. Hoe verder van de kraan, hoe moeilijker het is om de waterstraal helemaal in het flesje te richten, en hoe meer er naast de flesopening beland, hoe langer het duurt om de fles te vullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik vind het juist makkelijker het flesje wat verder naar beneden te houden. De waterstraal wordt namelijk dunner naarmate je verder van de kraan af bent. Dus verder naar beneden is het juist makkelijker de hele straal in het flesje te mikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord!