Mijn poes plast dagelijks binnen bij de voordeur. Ik heb al van alles geprobeerd. Zelfs anti -kat spuitbus werkt niet..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (7)

vermoedelijk heb je alles geprobeerd, behalve een plas inleveren bij de dierenarts?
dan zou ik dat alsnog doen, om blaasontsteking uit te sluiten.
14 jaar geleden
Ten eerste is het mogelijk dat er een medishe oorzaak aanwezig is, zoals blaasontsteking, overmatig blaasgruis, nierfalen, nierfalen of suikerziekte. De kat is onrustig, drinkt veel, plast moeilijk en/of kleine beetjes, loopt vaak naar de kattenbak en de urine kleurt bruinrood. Niet alle symptomen zijn altijd zichtbaar. Bij twijfel een urinemonster opvangen en bij de dierenarts laten testen.
De kattenbak op de juiste plaats neerzetten. Dat wil zeggen;niet bij eten of drinken en op een rustig plekje dus bijvoorbeeld niet naast de wasmachine of iets dergelijks. De kattenbak moet ten alle tijde goedbereikbaar zijn.
Veranderen van kattenbakstrooisel kan zowel oorzaak als oplossing zijn. Liever geen geparfumeerde grit, daar houden katten niet van. U kun ook zand gebruiken. Een flinke laag in de kattenbak strooien zodat de kat de ontlasting goed kan begraven.
Gebruik geen gewone schoonmaakmiddelen, dit stimuleert alleen maar! Ook geen bleekmiddel of ammoniak, dit vinden katten juist een aantrekkelijke geur. Maak de plaats schoon met heet water en spray/sprenkel daarna de plek met schoonmaakalcohol. Citronellageurtjes kunnen daarna eventueel nog ingezet worden, katten hebben daar een hekel aan. Leg plastic of aluminiumfolie neer op de plaatsen waar de kat poept of plast, katten houden er niet van om daar op te lopen.

Wanneer u geen raad meer weet, neem dat contact op met uw dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten vinden een kokosmat vreselijk naar. Misschien kan je er zo een bij de voordeur neerleggen?

Ik zou ook eens met je kattenvriendje naar een goede dierenarts gaan!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peper strooien, niet te zuinig, wil wel eens helpen. Ik had vroeger ook zo'n monstertje. Hij vondt het leuk in in de grote planten te plassen. Gelukkig heeft de plant er niks van overgehouden. Jou deurmat kan er zeker tegen. Het beste is om de deurmat te vervangen want je krijgt de geur er haast niet uit. Bovendien heeft een kat een nog betere neus dan wij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan het zijn, dat de poes iets mankeert, maar waarschijnlijker is, dat dit aangeleerd gedrag is.
Om er vanaf te komen kun je gebruik maken van de z.g. Pavlov-reflex. Houd de poes twee dagen strak in de gaten en zorg er voor,dat er bij het voor de deur plassen direct iets gebeurt wat poes helemaal niet leuk vindt. Niet af en toe eens, maar stelselmatig. Een waterpistool doet b.v. wonderen. Na een ervaring of zes gaat de poes de link leggen en om het waterpistool te vermijden plast hij niet meer in de gang. Het doel is dan bereikt. Je moet er wel iets voor over hebben, want als je succes wil hebben moet echt elke plas een schot van het waterpistool opleveren.
Als je daar geen tijd, gelegenheid of zin in hebt, moet je niet aan deze methode beginnen. Maar het werkt gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als de kat wél iets mankeert, straf je hem stelselmatig voor het uiten van zijn ongemak. Misschien toch maar liever éérst eens naar de dierenarts? Katten zijn zindelijke dieren, als ze op een vreemde plek plassen, is er meestal iets aan de hand. Iets dat vooral voor de kat zélf vervelend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of voor de deur een vreemde plek is zou je aan de poes moeten vragen. Dat gedrag kan als kitten al ontstaan zijn, wellicht zelfs zonder dat je het zelf in de gaten hebt gehad. Mijn poes plaste altijd in dezelfde plantenbak en dat vond hij geen vreemde plek; ik wel en dus heb ik hem per waterpistool uitgelegd, dat ik daar niet van gediend was. Na zeer kort had hij me begrepen en plaste niet meer in de plantenbak. Hij heeft daarna ook geen psychiatrische hulp nodig gehad; in het nest, waar hij geboren was had hij van zijn moeder ook wel eens op zijn donder gehad en die pakte het krasser aan dan ik. Sommigen gaan ervan uit dat een kat van nature weet hoe hij zich bij ons in huis moet gedragen en niets is minder waar. Veel natuurlijk gedrag van een kat moet je wel corrigeren, als je niet wilt dat het dier een puinhoop van je huis maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herhaal: misschien toch maar éérst naar de dierenarts? Jouw idee kan het juiste zijn. Of niet. Als je het mis hebt, straf je een kat vanwege het uiten van ongemak. En laat je na hem te helpen. Bij zoiets kan een opvoedoffensief altijd nog als je zéker weet dat je kat niet ziek is en hulp in plaats van straf nodig heeft.
Gaat ze wel (meestal) op de kattenbak? Misschien dat daar iets mee aan de hand is, en ze daarom een andere plek heeft uitgezocht. Redenen waarom katten soms de bak mijden zijn:

- een deurtje waar de kat doorheen moet, waardoor hij zich opgesloten voelt;
- überhaupt een kap, waardoor de geur voor jou minder sterk, mar voor de kat ondraaglijk kan zijn;
- de bak te lang niet verschoond, ook hier moet je bedenken dat de geur voor je kat véél sterker is dan voor jou. Zelf ga je waarschijnlijk ook liever tegen een boom als het alternatief ondraaglijke stank is;
- onaangename kattenbakvulling, de ene kat is hier gevoeliger voor dan de andere, maar jij zou het ook niet fijn vinden als er telkens korrels tussen je tenen komen als je naar de wc gaat.

Afhankelijk van de vulling die je nu gebruikt kun je bijvoorbeeld overstappen op kleikorrels, houtkorrels of van die fijne korrels die klonteren als erover heen geplast wordt. Dan natuurlijk wel dagelijks de klonten eruit scheppen.

Wat je in ieder geval *nooit* moet gebruiken, is geparfumeerde kattenbakvulling.

Wat ook wel eens kan helpen, is het plaatsen van een extra kattenbak. Sommige katten schijnen niet te plassen waar ze poepen en omgekeerd.

(PS Breng ook een plas naar de dierenarts zoals rieneke aanraadt. Het kan een medisch probleem zijn.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van ons doet dat ook, en de oorzaak is in dit geval geen medisch probleem. Het komt doordat buurkatten in onze voortuin sproeien (en dat is helaas binnen te ruiken, ook voor onszelf). Een territoriumkwestie, dus.

Misschien is er een truc om te zorgen dat er niet in de voortuin gepiest wordt... helaas heb ik die zelf ook nog niet gevonden :-(