Via welke site kan je laten omrekenen van aantal liters naar kg?

Soms zie je wel eens aanbiedingen die variëren van bv zand, potgrond, kattegritkorrels of deze in geperst hout enz.
Vanuit eerdere studie weet ik dat dit ook afhangt van de massadichtheid van gewenste product.

Bv wat is gewicht in Kg van geperste houtkorrels voor de kattenbak van 25 liter?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn wel Europese standaarden van toepassing voor houtpellets. 1000kg pellets correspondeert ongeveer met 1,5m³ = 1500 liter 1,5 m³ = 1500 liter correspondeert ongeveer met 1000kg pellets. 15 liter is ongeveer 10 kg 25 liter = 25/15 x 10kg = 5/3 x 10kg = ongeveer 16,67 kg. Je kunt dus eventueel wel berekenen wat een zak kattenbakkorrels ongeveer weegt. Toegevoegd na 3 uur: Je zult eerst de soortelijke massa op moeten zoeken, die is van de meeste stoffen wel bekend. Daarna het gewicht of volume uitrekenen met behulp van “potlood en papier”. ρ = m / V m = massa, V= het volume (m³ / dm³ /cm³ / liter) Ik heb nog wel een aardige site gevonden en het plaatje toegevoegd van het ezelsbruggetje voor de dichtheidsformule. Als je de soortelijke massa (dichtheid) weet is het gewicht of het volume uitrekenen echt een fluitje van een cent (met je zakcomputertje erbij).

Bronnen:
http://www.eenheden-omrekenen.info/eenhede...
http://www.joostdevree.nl/shtmls/pellets.shtml

Deze producten hebben geen vaste verhouding tusen het vollume en het gewicht. Het gewicht kan enorm verschillen doordat het product meer of minder vocht bevat (zeker bij zand of potgrond) of door de samenstelling. Het is daarom naar de consument toe eerlijker om deze producten per liter te verkopen, en daarom doet men dat dus ook. Toegevoegd na 16 minuten: oeps, ik vergeet antwoord op je vraag te geven... Je kunt dus volume/gewicht dus niet omrekenen (tenminste niet als je de precise samenstelling en verhouding kent en zekerheid hebt dat dit bij elke zak van hetzelfde product van hetzelfde merk exact hetzelfde is). Een site waarop je dit kunt berekenen kan dus niet bestaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100