Weeg je lichter als je veel darmgassen in je hebt?

Een ballon met gas gevuld gaat de lucht in, vandaar mijn vraag of dit ook voor methaangas geldt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (4)

Het is: 'Ben je lichter', of 'weeg je minder', maargoed, de kracht die de gassen op je lichaam uitoefen is zó klein, dat je er op een normale weegschaal hoogstwaarschijnlijk niks van merkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de praktijk? Nee.

De soortelijke massa van methaangas is 0,72 kilogram per kubieke meter. Van stikstof (waar onze dampkring voor ca. 78% uit bestaat) is dat 1,26 en voor zuurstof (21%) is dat 1,43. En dan is er nog een klein percentage andere gassen, zoals argon en CO2.
Hoewel er erg weinig van in de dampkring zit (0,038%), zet ik de de soortelijke massa van CO2 er toch nog maar even bij: 1,97.

Dus methaangas wil in onze dampkring inderdaad omhoog. Maar hoeveel methaan kan er nu helemaal in een mensenlichaam zitten? Laten we zeggen dat je 24 uur lang geen enkele scheet laat ontsnappen. Dan heb je ongeveer 1,5 liter gas in je buik. Dat bestaat voornamelijk uit ingeslikte 'dampkring', dus stikstof en zuurstof. Verder CO2 (meer dan in de lucht, omdat bepaalde darmbacteriën het uitscheiden) en een héél klein beetje methaan, hoewel lang niet alle mensen methaangas maken in hun darmen! (Zie bron.)

Dus in theorie word je wel wat lichter van methaan, maar in de praktijk zit er heel weinig (of zelfs geen) methaangas in je darmen. De andere gassen helpen je niet, want die hebben samen zelfs een iets hogere soortelijke massa dan lucht (doordat er meer CO2 in zit), dus die duwen je niet omhoog.

Eigenlijk is de uitleg bij je vraag ook niet helemaal juist. Je stelt dat een ballon die met gas gevuld is, de lucht in gaat. Dat hangt dus van het gas af. Een ballon met helium of waterstof zal in onze atmosfeer stijgen, maar een ballon met CO2 valt zachtjes op de grond. Een ballon met 'gewone' lucht (dat is ook een gas) krijgt door de druk (meer moleculen per kubieke meter) en door zijn velletje toch nog zoveel extra gewicht dat hij ook niet in de lucht blijft dobberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord is nee.
Als je een kilo voedsel eet ben je een kilo zwaarder.
Het maakt niet uit in welke stoffen je lichaam dat voedsel omzet, eiwitten, suikers, water, CO2, methaan of wat dan ook, de massa van het geheel blijft precies gelijk.
Reddie
10 jaar geleden
Nu weet ik niet precies wat de samenstelling is van darmgas, maar laten we eens aannemen dat die zo dicht bij normale lucht ligt, dat we met verschillen in soortelijke massa geen rekening hoeven te houden.

Als je een bepaald volume aan gas "loost", verlies je die massa aan lichaamsmassa. Je wordt dus lichter. Echter, het volume van jouw lichaam neemt dan af met dezelfde hoeveelheid als het volume dat het gas in je lichaam had. De opwaartse kracht van de omringende atmosfeer zorgt er dan voor dat er geen verschil is op de weegschaal.

Dus: je verliest bv een halve gram lucht, je lijf wordt een halve gram lichter, maar doordat je volume afneemt zal de omringende lucht ook een halve gram minder opwaartse druk leveren.

Dan is er nog een klein effect om in beschouwing te nemen: de lucht in je lijf staat onder druk. Die is niet véél hoger dan de druk in de buitenlucht, maar hij ís iets hoger. Het volume dat je verliest is dus kleiner dan dat van de reeds ontsnapte lucht en de opwaartse druk zal dus minder afnemen (dus, iets groter blijven). De weegschaal zal dus na het laten ontsnappen van de lucht iets minder aangeven. Voor een liter lucht (dat zijn een aardig aantal flinke windjes!) zal dat in de orde van 0,01 gram liggen.