Hoe kon Vicky Noratuk op de rand van de dood iets zien terwijl ze haar hele leven blind was?

Hoe was het mogelijk dat zij opeens visuele waarneming kon krijgen terwijl zij haar hele leven helemaal blind was?
Het vreemde was dat ze zelfs in haar dromen geen visuele waarneming had.
Wat voor verklaring hebben wetenschappers hierop en zijn er meer gevallen daarvan bekend?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik heb bijgevoegde link gelezen, maar daar staat wat mij betreft niet overtuigend in beschreven dat ze visuele waarnemingen deed. Vicky constateert zelf visuele waarneming maar ik lees geen specifieke opmerking of beschrijving waaruit je kunt opmaken dat een blinde opeens iets visueels constateert. Daarnaast is dat ook vrijwel onmogelijk omdat blinden die, om wat voor reden kunnen gaan zien, eerst een heel proces door moeten maken om de signalen uit hun ogen met de visuele cortex goed te gaan interpreteren, wat volgens mij vaak ook niet lukt. Ik ben bang dat het hele verhaal zich alleen in Vicky' s hoofd afspeelt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Link met korte beschrijving van een geval waarbij een blinde weer kon zien toegevoegd van de bekende neuroloog Oliver Sacks

Toegevoegd na 15 uur:
Ik realiseer mij nu ook dat ze niks zou hebben kunnen zien omdat de hele ervaring zich afspeelt en ze dus geen gebruik maakt van haar ogen. De hele ervaring voldoet vrijwel in zijn geheel aan de beschrijving van de Bijna Dood Ervaring zoals die door veel mensen in dit soort situaties wordt beschreven (zie de wiki link)

Overigens doet dit niets af aan het feit dat de hele ervaring door Vicky als zeer realistisch zal zijn ervaren en dat dit grote invloed op haar leven zal hebben (c.q. heeft).

Toegevoegd na 15 uur:
Toegevoeging na 15 uur, eerste zin moet zijn:
Ik realiseer mij nu ook dat ze niks zou hebben kunnen zien omdat de hele ervaring zich afspeelt >> op het moment dat ze uitgetreden is<<
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat iemand die zijn hele leven blind is, geniet van het kunnen zien. Als je blind bent, dan leef je in een andere wereld, rustiger, zonder al die beelden en onrustige kleuren om je heen. Als je dan ineens daarmee wordt geconfronteerd moet dat 1 grote schok zijn. Er wordt beweerd dat zij buiten haar lichaam trad en toen kon zien, daar kunnen dus geen signalen van de hersenen aan meegewerkt hebben, ook de oogzenuwen of spieren hadden geen invloed, alleen haar geest kon hieraan bijdragen. Dit lijkt mij dus onmogelijk. Ik vermoedt dat ze misschien een langgekoesterde droom werkelijk heeft gemaakt voor zichzelf, in haar eigen sprookjeswereld leefde en daarmee een prachtig, maar onmogelijk verhaal de wereld in heeft gestuurd. In de link staat ook dat blinden als ze weer kunnen zien, wazig zien en dat dat waarschijnlijk niet hersteld, omdat de blinde dat gewoon niet aankan.