Is intelligentie genetisch bepaald?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Goeie vraag

Het beste antwoord

Bij alle onderzoek wordt steeds grondig vergeten om intelligentie te definiëren. Dit gebrek wordt telkens weer vermeld in reacties op uitslagen van onderzoek. Daardoor komt het vaak neer op het meten van IQ. Daarbij is het de vraag of dat ook gelijk staat aan intelligentie zoals jij dat hier bedoelt.

Volgens onderstaand onderzoek is intelligentie wel genetisch bepaald:

TOM BOUCHARD, hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Minnesota, Verenigde Staten, onderwierp in de jaren tachtig eeneiïge tweelingen aan een IQ-test. Het betrof paren die na hun geboorte waren gescheiden en vervolgens apart opgroeiden. Bouchard ontdekte dat bij elk paar de IQ's zelfs vele jaren na de scheiding nog vrijwel hetzelfde waren. Er moest dus sprake zijn van erfelijkheid, concludeerde Bouchard als een van de eersten op grond van metingen in plaats van meningen.

MAAR: om er wat genuanceerder tegenaan te kunnen kijken is het lezen van het tweede artikel wel aardig.
(bron 2)

En: Als de erfelijkheid van IQ dus 70 procent is, betekent dat niet dat iemands IQ voor 70 procent wordt bepaald door zijn genen, maar slechts dat het gemiddelde verschil in IQ met anderen voor 70 procent op genen is terug te voeren. Al die percentages zijn dus zéér relatief, want als de omstandigheden anders worden kan er ineens ook veel veranderen aan de variatie in een bevolking en aan erfelijkheidsscores. Zo is bijvoorbeeld de erfelijke bepaaldheid van (de variatie in) intelligentie nu véél groter dan in de tijd van onze overgrootvaders, toen de meeste kinderen amper naar school gingen en veel erfelijk begaafde kinderen niet kans kregen hun intelligentie te ontwikkelen. Vooral sociale klasse bepaalde toen de ontwikkelingsmogelijkheden.
(bron 3)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat het deels opvoeding is, en deels genen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...voor een deel genetisch en voor een deel voeding en voor een deel omgeving (opvoeding, ruimte voor motorische ontwikkeling, onderwijs, sociaal mlieu)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een belangrijk deel wel. Het verschil in intelligentie tussen mensen en andere dieren (niet per sé in de kwantitatieve zin, maar zeker in de kwalitatieve zin) komt voor een groot deel voort uit de ontwikkeling van onze hersenen, wat genetisch bepaald is.

Door onze genetische samenstelling hebben wij dus een andere intelligentie dan de andere diersoorten. Dit is een hele sterke, universeel menselijke eigenschap. Dat de mens vervolgens onderling wat verschillen heeft, kan dan weer verschillende factoren hebben als opvoeding, omgeving, en aanleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Ik ben van jou toch beter gewend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is feitelijk correct. Er staat niet aangegeven wat er bedoelt wordt met intelligentie, en het verschil tussen ons en andere diersoorten is wel degelijk genetisch bepaald. Gericht onderzoek naar de verschillen tussen de mens en andere primaten hebben zelfs aangetoond dat de sterkste veranderingen zitten in de werkingen van de hersenen. Als dit niet is wat de vraagsteler bedoelt, kan hij ook zijn vraag beter formuleren.
rose
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik had het woord aanleg over het hoofd gezien, en dan wordt je betoog een stuk minder. Ik denk dat mijn hoofd door de griep niet helemaal optimaal werkt....
Je kan hier het beste achterkomen door eeneiige tweelingen te vergelijken met tweeeiige tweelingen. En dan je dat intelligentie grotendeels erfelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja is wel genetisch bepaald, maar kan weleens afwijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al eens eerder gesteld:

http://www.goeievraag.nl/vraag/intelligentie-mens-voornamelijk-genetisch-bepaald.37784