Mag je een boek zomaar wetenschappelijk naslagwerk noemen? Ik schrijf een filosofisch boek. Mag ik het een wetenschappelijk naslagwerk noemen?

Ik ben een filosofisch boek aan het schrijven. Mag ik het een wetenschappelijk naslagwerk noemen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je dit op dit forum vraagt lijkt mij een indicatie om dit niet te doen (maar niets kan je beletten het te doen).

Het beste antwoord

Je mag het van alles noemen, maar de vraag is natuurlijk of het ook een wetenschappelijk naslagwerk IS. Hoe wetenschappelijk is het bijvoorbeeld? Heb je onderzoek gedaan? Gegevens verzameld? Statistische analyses toegepast? Of verschillende theorieën vergeleken en/of besproken tegen hun historische achtergrond?
En waarom een naslagwerk? Voor wie is het bedoeld? En wat kunnen de lezers erin naslaan?
Ik vind de term 'wetenschappelijk naslagwerk' erg pretentieus, en als lezer zou ik behoorlijk uit mijn hum raken als ik het idee kreeg dat die term er op is geplakt om interessant over te komen. Dus: denk goed na voordat je hem al dan niet gebruikt, en zorg in ieder geval dat je een vlag kiest die de lading goed dekt.