Hoe een rubber balletje te conserveren?

Het speeltje van een geliefde overleden kat, het is een aandenken.
Wat zijn de mogelijkheden?

10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gecondoleerd :-(
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Sorry dat te horen Rieneke, veel sterkte.
Rieneke1
10 jaar geleden
Nee, dank voor de lieve reacties, maar ik stel deze vraag gelukkig niet voor mezelf.
Heb vorig jaar binnen korte tijd Miep en Nelis moeten missen, nu even rust in de tent!

Het beste antwoord

Ingieten in een transparante epoxyhars (verkrijgbaar bij de bouwhal)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Aha! En kan je dat net zo dun of dik doen als je wil?
En hoe pak je dat precies aan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik al meer dan eens naar gevraagd,
maar bij ons in de bouwmarkt niet te koop, dat expoxyhars. Heb je een merk, ofzo, iHave?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een merk kan ik niet bedenken, maar in elk geval kan je het via internet bestellen http://www.carbonwinkel.nl/nl/epoxyhars/55444478-giethars-glashelder-verharder-glashelder.html Wel even goed opletten dat je de glasheldere, UV-bestendige versie hebt. Balletje aan een visdraadje (zo netjes mogelijk weggewerkt) in een glas (of iets vergelijkbaars) hangen, Expxy met de verharder mengen, in het glas gieten en dan laten drogen. Het glas (voorzichtig) stukslaan om de boel eruit te halen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Bedankt iHave!
Wellicht kan je ook eerst een laagje gieten en laten drogen, dan het balletje erop en ondergieten?
Zo vermijd je het visdraadgedoe,.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meerdere lagen geven een zichtbare scheiding in de epoxy, dus dat zou ik niet doen. Misschien is het mogelijk om eerst te gieten en het balletje er dan in te drukken, als de epoxy niet al te vloeibaar is.
Rieneke1
10 jaar geleden
Bedankt! Ben niet zo'n handige donder, dus eerst maar vragen! :)
Krijg je het dan weer makkelijk van je vingers af?

Andere antwoorden (3)

In een jampotje gevuld met zaagsel en van dat fleurige kiezel of decoratiezand.
Je kunt het deksel schilderen met acrylverf.
Of de pot beschilderen met glasverf.
Allemaal goedkoop bij de Xenos.
Je kunt de naam van de kat er op schilderen.
Of met stickertjes werken.

In ieder geval:
Het balletje uit de zon houden, dus niet op de vensterbank in de zon.
Op een droge koele plaats
Regelmatig talkpoeder er op.
Insmeren met glycerine, je doet een paar druppels op een doekje en smeer het balletje ermee in, gewoon bij de drogist te koop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Glycerine is wellicht een goede tip, maar dit balletje begint al uit elkaar te vallen :s
Je kan het laten metalliseren, en dan laten verzilveren zoals wel eens gedaan wordt met een kinderschoentje of baby speen. Je kan dat bij de juwelier laten doen. Reken op kosten van ongeveer 60/70 euro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebruik hiervoor gietbare plexiglas. (GLASHELDERE GIETHARS)

"VERWERKING:
De temperatuur van de hars dient voor gebruik minimaal 15°C. te zijn.
De hoeveelheid welke in één keer gegoten kan worden is afhankelijk van o.a. de temperatuur van de hars, de omgevingstemperatuur, de hoeveelheid toegevoegde harder en de mogelijkheid van koeling van het gietstuk. Moet in 1 keer een blok van 1dm3 gegoten worden dan zal in de meeste gevallen, om het oplopen van de temperatuur te beperken, het gietstuk in water gekoeld moeten worden. De gietvorm wordt in het water geplaatst en de warmte kan afvloeien. Bij het bepalen van de hoeveelheid harder kan met inhoudsmaten gewerkt worden. Nadat de harder is toegevoegd verkleurt de hars; tijdens het uithardingsproces wordt de hars weer glashelder. Voor het bepalen van de hoeveelheid hars kan men de gietvorm eerst met water vullen en daarna leeggieten in een maatbeker/maatcilinder. Altijd wat meer hars nemen vanwege de krimp en groter S.G. van de hars.
Nadat de harder is toegevoegd en goed gemengd wordt de hars in de vorm gegoten. Loopt de temperatuur van het gietstuk te veel op dan kan de gietvorm in water gekoeld worden. Bij grotere gietstukken kan de temperatuur waarin gewerkt wordt beter beneden de 20°C. zijn als erboven.
Moet om een of andere reden het verhardingsproces onderbroken worden dan kan het gietstuk (afgedekt) in b.v. een koelruimte geplaatst worden"

Lees meer, zie link...