Wat gebeurd er als ik 80 km per uur rijd en dan tijdens het rijden in de achteruitrijd (R) schakel?

Mijn zoon vroeg mij gisteren wat er zou gebeuren als ik tijdens het rijden (80km p/u) ineens in zijn achteruit zou schakelen. Ik heb echter geen idee; en ik heb ook niet zo veel zin om dit uit te probren want ik ben bang dat me de tandwielen in het rond vliegen. Wie kan op deze vraag antwoord geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dan heb je een flink verhaal te vertellen bij de volgende verjaardag!..

In principe zit er een beveiliging op je versnellingsbak waardoor het fysiek onmogelijk is om naar je achteruit te schakelen. Je wielen moeten stilstaan voor dat daadwerkelijk kan. Mocht je nou het lef hebben je aangedreven wielen te blokkeren en de zaak alsnog zijn achteruit te rammen dan hangt het van een aantal zaken af, bij voldoende motorvermogen en weinig grip gaan je wielen achteruit draaien, bij achterwielaandrijving zal dit met veel rook en herrie gepaard gaan, bij voorwielaandrijving vrees ik dat je in de krant komt. Alle gewicht gaat namelijk naar voren, je wielen draaien achteruit en je sTuurlijk heeft op dat moment dus enkel functie als iets om je héél stevig aan vast te houden!..
Bij meer grip dan motorvermogen liggen de zaken anders, dan word het de zwakste schakel. Je motor gaat achteruit draaien dus draait in puin, je koppeling gaat in rook op, je assen breken af of je tandwielen worden uit elkaar getrokken.

Wat er ook gaat gebeuren, spectaculair word het wel!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan kan je meteen een nieuwe versnellingsbak bestellen!
Die kan alleen van stilstand in de R van achteruit schakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee hoor klopt niks van ik schakelde penongeluk naar r toen ging de stuur trillen dan moet je gauw naar versnelling een doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan niet, hoe hard reed jij @Roookie?
Dat kan niet , omdat de tandwielen natuurlijk niet synchroonlopen, dus zal je op z'n hoogtst een hoop geknars horen. In het uitzonderlijke geval dat het je toch lukt, zullen je aan gedreven wielen in eens achter uit willen draaien, vermoedelijk slaat hierdoor de motor af en/of beginnen de wielen te spinnen. De auto word onbestuurbaar, en zal vermoedelijk van de weg raken.
Al met al veel schade, dat is zeker.