Is een enquete onder 200 respondenten uit 400.000 bezoekers representatief te noemen?

Voor werk / studie ga ik binnenkort naar een grote beurs in het buitenland. Als extraatje neem ik een kort vragenlijstje (4 vragen, ja/nee) mee. De beurs wordt naar schatting door zo'n 400.000 man bezocht, echter zullen die zeker niet allemaal langs onze stand komen. Ik was van plan zo'n 200 prints mee te nemen maar weet niet zeker of dat representatief is. Heeft iemand hier een uitspraak over?

Toegevoegd na 6 minuten:
Dank aan het moderatie-team voor de wijziging van de vraagstelling :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Representativiteit heeft niet alleen te maken met aantallen. De steekproef moet een goede afspiegeling zijn van de hele groep, dus als er bijvoorbeeld in de hele groep 60% vrouwen zijn en 40% mannen, zou dat in de steekproef ook zo moeten zijn, of toch zeker bij benadering. Als je de enquête dus bijvoorbeeld alleen laat invullen door (200) vrouwen, is de steekproef in dit geval sowieso niet representatief voor de hele groep van 400.000 bezoekers..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is niet representatief. De mensen die langs jouw stand komen zijn geen goede afspiegeling van de hele groep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een goede afspiegeling wil moet je bij de uitgang gaan staan. En dan niet alleen bijvoorbeeld op maandagmiddag om 3 uur, maar (bij voorkeur op verschillende dagen) voor langere tijd (bijvoorbeeld van 2 tot 8) (belangrijk, want mensen die vroeger weggaan zullen zich waarschijnlijk negatiever uitlaten dan hen die tot laat blijven! Zo wordt je enquête zo representatief mogelijk. Natuurlijk kun je geen 100.000 mensen interviewen. Kies bijvoorbeeld elke 20e persoon die door de uitgang komt. Zo neem je een goede steekproef.

Antwoorden (2)

Qua aantal wel. Je dekt 0,5% van het totaal aantal bezoekers van de beurs en misschien wel 5% van het aantal bezoekers van de stand. Maurice de Hond c.s. werken met lagere percentages. Maar zij zorgen er wel voor dat hun steekproef op een andere manier ook representatief is. Mannen-vrouwen, jong-oud, rijk-arm etc.
Ik zou bij jouw enquête er in ieder geval voor zorgen dat je verspreid over de hele dag de vragen stelt omdathet ochtendpubliek meestal anders is dan het middagpubliek. Maak indien mogelijk ook een onderscheid tussen functies van de bezoekers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er 400 000 bezoekers zijn dan ga je het beste resultaat hebben bij 400 000 enquêtes. Iedere persoon dat je minder ondervraagt wordt je enquete minder representatief. Zoals je zelf zegt gaan er geen 400000 voorbijkomen.
Dan zal het afhangen welk geluk dat je hebt, bij welke mensen er gaan komen.
Stel dat er van de 400000, 200000 zouden ja zeggen en 200000 nee.
Van die 400000 zouden er 200 ondervraagd worden, dan heb je de kans dat er 200 ja zeggen. Dan concludeer je dat er 400000 zouden ja zeggen. Hetzelfde geld voor het nee antwoord.
Dus ideaal zou dan zijn, dat er 100 ja en 100 nee zeggen. Daarmee heb je dan een 100% representatief antwoord. Hoeveel geluk ga je hebben dat dit gebeurd. Mij lijkt het onwaarschijnlijk.
Komt er dan op neer, wat jij representatief vind of wat je normen en tolleranties zijn.
Dus hier in dit geval is "Meer , beter"
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Er klopt maar weinig van je antwoord! Het is helemaal niet nodig om iedereen te spreken om een goed en betrouwbaar resultaat te bereiken! Op basis van een representatieve steekproef, dus op basis van een onderzoek onder een deel van een hele groep, kan men uitstekend verantwoorde conclusies trekken over de hele groep. Dat is de essentie van het doen van dergelijk onderzoek!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kunt u mij dan zeggen wat je wil zeggen met een deel, want dit is een nogal vaag begrip.
200 op 400000 vind ik geen deel maar een fractie.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog vergeten, ik beweer niet dat het nodig is om 400000 mensen te ondervragen. Maar 200 vind ik toch nogal magertjes
Robby BB
Antoni
11 jaar geleden
Sorry, ik denk dat ik je antwoord niet goed heb begrepen. Misschien heb ik het te snel gelezen. Hoe veel mensen (van 400.000) je moet ondervragen om een representatieve steekproef te hebben, dat weet ik niet. Anders had ik wel een antwoord op de vraag gegeven. Maar 200 is hierbij erg weinig, daar heb je volgens mij wel gelijk in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat het duimpje niet van u komt ;-))
Robby BB
Antoni
11 jaar geleden
Iedereen maakt wel eens een foutje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bestaat daar een enquete over :-))))
Robby Bb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te bepalen of de groep statistisch gezien goed is kun je statistiek gebruiken, daar is dat voor gemaakt. Als je voor de kijkcijfers in heel Nederland nog geen 1300 stemkastjes kunt gebruiken mag je niet zeggen dat 200 op 400.000 niet voldoende is. Dat ligt eraan....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het bepalen van van kijkcijfers, zijn deze kastjes niet zomaar bij iemand geplaatst. Er is een representatieve groep voor uitgekozen.
Bij de enquete, in het onderwerp, weet je niet wie er gaat deelnemen.
200 op 400 000 is gewoon te weinig.
Robby BB