Hoe kan het dat je maar 1 spiegelbeeld ziet bij verschillende (gebroken stukjes) spiegeltjes naast elkaar?

Laatst zag ik allemaal kleine stukjes spiegel naast elkaar aan de muur hangen met lege stukken tussen elk stukje spiegel, maar toch zag ik 1 geheel spiegelbeeld en niet allemaal kleine spiegelbeelden (het leek alsof het 1 grote spiegel was die in verschillende kleine stukken was gebroken). Zou het niet logisch zijn dat je allemaal verschillende spiegelbeelden zou zien i.p.v. 1 geheel spiegelbeeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de stukken op een wand geplakt zijn dan liggen ze allemaal in een plaat vlak en de breking van het ligt verloopt hetzelfde als wanneer het een spiegel was.
Heel anders wordt het als je die stukken op los zand neerlegt, dan verloopt de breking onregelmatig en kan je dus best drie ogen zien, of maar een oog.
Allemaal aparte afbeeldingen van je zelf krijg je alleen te zien als je allemaal bolle spiegeltjes naast elkaar zou plakken. Bij de juiste kromming zie je dan jezelf geheel maar heel klein in elk spiegeltje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alleen wanneer je spiegels zo ver weg hangen dat je er volledig in weerkaatst kan worden. Dan zou je - afhankelijk van je standpunt - in elk spiegeltje je hele spiegelbeeld kunnen zien.
Of wanneer de spiegeltjes vervormd zijn, zodat ze (verkleind) het hele spiegelbeeld weergeven.

Maar een klein spiegeltje op korte afstand, weerspiegelt maar een klein stukje wereld - namelijk dat er recht tegenover vanuit jouw standpunt. Wanneer je dus voor een wand met allemaal kleine spiegeltjes staat, zie je jezelf gewoon één keer, opgedeeld in allemaal kleine puzzelstukjes.