Hoeveel cm sneeuw is 1 liter per vierkante meter?

Ik zie net dat er zaterdag bij mij in het dorp 1-3 liter neerslag per vierkante meter wordt verwacht. Nu zou dat als regen 1-3mm zijn. Maar als sneeuw.. hoe diep wordt het pak dan?

Toegevoegd na 9 minuten:
ehm.. Dus niet 1 mm denk ik: Neerslag gegeven in liters gaat bij mijn weten uit van de neerslag in gesmolten toestand. Niet als in een potje sneeuw van 1 liter, maar water hoeveelheid 1 liter.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Aangezien het antwoord er nog steeds niet duidelijk op staat...

Als er 1-3 mm neerslag valt als regen en dit dan als sneeuw in je tuin terecht zou komen resulteert dit in een sneeuwlaag van ongeveer gemiddeld 10-30 mm.

Een gemiddelde sneeuwlaag van 10mm dik bevat 1 tot 1,2 ltr water.

Dit zijn dus gemiddelden en kan afwijken aan de hand van het soort sneeuw.

Sneeuw bevat dus een tiende water ten opzichte van regen per mm laagdikte.

Tekst van wiki:
De dichtheid van verse sneeuw bedraagt ca. 100 kg/m3; de waarde hangt sterk af van de lucht die tussen de ijskristallen aanwezig is oftewel de mate waarin de sneeuw samengedrukt is. Wanneer de sneeuw platgetrapt of platgereden is, is de dichtheid veel hoger (mogelijk oplopend tot ruim 900 kg/m3). Een vuistregel is dat 1 eenheid regen gelijk is aan 8 eenheden sneeuw, d.w.z. dat er voor 1 centimeter sneeuw ongeveer 1,2 mm regen nodig is.

Toegevoegd na 9 minuten:
(Waarschijnlijk wist je dit al :p (getuige de foto))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

A1 vierkante meter is 100 X 100 cm = 10.000 cm2
Als je daar een liter sneeuw over uitsmeert, dan komt die
0.1 cm hoog.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Oké. Maar dan is het geen sneeuw meer. Je wilt dus weten hoeveel water er zit in een liter sneeuw?
AWM
14 jaar geleden
Ah, ik snap het. Ja, ik denk dat de 'hoogte' van de voorspelling aangeeft wat de hoogte gaat worden als je die opvangt in een bak. Als ze 10 cm sneeuw verwachten, had die zelfde voorspelling in de zomer waarschijnlijk 1 cm regen opgeleverd.
AWM
14 jaar geleden
Ik neig ernaar om je gelijk te geven. Neerslagmeters smelten de sneeuw immers. Daar staat tegenover:
"Vers gevallen sneeuw is zeer volumineus. Zegt men dat ergens een grote hoeveelheid sneeuw is gevallen, bijvoorbeeld een halve meter, dan wordt meestal ongesmolten sneeuw bedoeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neerslag_%28atmosfeer%29
Ik weet niet of je het kunt berekenen, maar ik heb toevallig vorige week een glas gevuld met sneeuw. Bleef na smelten ongeveer 1/10e in het glas aan water zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, heb even nagezocht op inet en op verschillende plekken lees je dat het gemiddelde ongeveer een 10de is. 10 ltr sneeuw is dan 1 ltr water. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Neem de proef op de som, neem een leeg pak melk, weeg dat en doe er dan heel voorzichtig de vers gevallen sneeuw in en weg dat nogmaals met een keukenweger... Dus dan weet je het snel... Het kan varieren van ijs en dat is bijna een soortelijke massa van 1 en stuifsneeuw wat veel minder dan 0,1 kilo per dm³ is... Maar bepaal het empirische dan ben je er...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nu eens 1m2 sneeuw uit je tuin haalt en dit smelt, kom je er misschien achter. ;-)
Sorry, misschien is dit niet helemaal een antwoord, maar ik ben geen held in wiskundige berekeningen...vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pfff dat is nadenken als het 1 cm hoog is de sneeuw, en 1 vierkante meter is het 1 liter water .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahhaah goeie vraag jelle ik weet het niet ik deed ook maar een poging ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah ja ik was aan het rekenen ,ik had het zelf bedacht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was ook nog tussen door mijn boerenkool aan het maken tijdens het stampen en tafel dekken wist ik het even niet meer ,leuk he GV ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel veel succes Jelle en dan ook nog zo'n goeie vraag hahahaa
1-3 mm neerslag kan je vergelijken met 1 tot 3 cm sneeuw, maar het hangt ook af van de windsnelheden, zo zou je bij een windsnelheid van 30 km/h 3 mm neerslag kunnen vergelijken met 5/6 cm sneeuw. Maar, hoe hoger de sneeuwlaag word, hoe compacter hij word. Dus na de 3 cm kan je 1 mm regen vergelijken met 1cm sneeuw. (aangezien bij mijn plaats zaterdag 3-5mm is gemeld met een windsnelheid van 40/60 km/h) Zou er zaterdag bij jou rond de 5/6 cm kunnen vallen. Hou ook rekening met dat het zaterdag stuifsneeuw word in Limburg. Dus op de ene plaats kan er 2 cm liggen en op de andere plaats 10/15. Op de wegen zal het minste liggen.