Hoe kan dit. Mist boven de sneeuw?

Eind deze middag was het prachtig buiten. Rose strepen door de lucht en een laag mist boven de sneeuw. Maar waardoor wordt deze mist veroorzaakt?

Is de sneeuw dan warmer dan de bovenlucht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Jazeker!

Sneeuw + zon betekend: Sneeuw die rond 0 graden zit. Die verdampt vocht. Je kan dan de situatie krijgen dat aan het einde van de dag de lucht temperatuur weer daalt. Het vocht in de lucht begint te condenseren => Mist!

Toegevoegd na 5 minuten:
De afkoeling van de lucht wordt bevordert door de aanwezige sneeuw, welke de uitstraling van warmte uit de grond tegengaat. En de sneeuw zelf heeft een groot deel vd warmte uit de zon gereflecteerd, wat verdere afkoeling van de luch stimuleert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het zou heel goed kunnen dat de sneeuw aan het verdampen is
meer weet ik ook niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sublimatie kan een oorzaak zijn, dus dat je lucht nog kouder is dan de sneeuw, dan sublimeert de sneeuw tot verzadigde waterdamp in de lucht en wordt gekenmerkt als mist... vandaar...

Toegevoegd na 26 seconden:
Volgens de natuurkundige wet: het beginsel van Watt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt vaak voor. De sneeuw koelt de lucht daarboven af, waarmee deze onder zijn verzadigingspunt komt.
AWM
14 jaar geleden
afkoeling de sneeuw is warmer geworden door de zon en koelde tegen de middag weer af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlak boven de sneeuw is het kouder dan wat hoger in de lucht, de laatste waterdamp bevriest dan en dat is zichtbaar als mist, het is echter zeer fijn verdeeld ijs (dus geen water/motregen/"gewone "mist)
Waterdamp zelf is NIET zichtbaar, het is net als zuurstof en stikstof een gas, opgelost in de lucht.
Omdat de ijsdeeltjes heel klein zijn blijven ze zweven, ofschoon ijs zwaarder is dan lucht.
Omdat de omzetting van waterdamp in ijs wat tijd vergt, krijg je de mooie misteffecten alleen wanneer het vrijwel windstil is, daarom blijven deze grondmistsluiers ook zo mooi hangen.
Wel kristalliseert het ijs mooi uit op bijvoorbeeld takken
en draagt zo sterk bij aan het mooie winteruitzicht in deze dagen.