Met de balk werd de balk bedoeld die in stallen boven de ruif zit. Als het vee gevoerd wordt, wordt er hooi in de ruif gegooid. Daarbij valt er weleens wat hooi over de balk, zeker als je het hooi slordig verspreidt. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Zondag;

Over de spreekwoordelijke balk.
Zodra ik weet welke dat is ga ik aan de andere kant van die balk staan met een emmertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geld over de balk gooien.

Dat is iets wat je in crisistijden beter niet doet. Het spreekwoord komt uit de landbouw. Men verwijst naar de balk boven de ruif (het voederrek) in de stal. Het hooi dat niet in de ruif maar over de balk viel, was niet meer bruikbaar als voeder en ging dus verloren.
De uitspraak "het hooi over de balk gooien" werd al snel synoniem voor verkwisten. Later werd het veranderd in"het geld over de balk gooien".