Hoeveel kw aan elektrisch vermogen in kw kost het om een auto van 1000 kilo te fabriceren?

Er is ophef dat oude auto s het milieu meer vervuilen dan nieuwe. Maar volgens mij is het energie technisch beter met een oude auto te blijven rijden die wat vervuilt dan een complete nieuwe auto te bouwen.Hoe langer je iets gebruikt des te lager de co2 schuld aan de atmosfeer,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Volgens mij ligt het iets gecompliceerder dan je in je vraagstelling impliceert.

Uiteraard is het milieutechnisch gezien in principe verstandig zo lang mogelijk met gebruiksvoorwerpen om te gaan. De energie en milieubelasting die het kost om een gebruiksvoorwerp te vervangen wil je zo lang mogelijk uitstellen en beperkt houden.

Echter oudere auto's belasten het milieu niet alleen bij de productie, maar ook bij het gebruik. Het mag duidelijk zijn dat ze veel in-efficiënter omgaan met fossiele brandstoffen dan hun moderne soortgenoten. Dat is een belangrijk argument voor vervanging: laten we zo efficiënt mogelijk omgaan met de schaarser wordende en milieubelastende fossiele brandstoffen.

Daarnaast telt ook nog mee waar autofabrikanten hun energie vandaan halen van belang is. Is dat groene energie? Binnen de industrie is er een groeiend besef dat ze milieuvriendelijk moeten zijn omdat de klant dat wil en ze zullen vaak hun best doen de certificering op dat gebied te halen.

Je concrete vraag kan ik hiermee niet beantwoorden. Dat zou een goede vraag zijn voor bijvoorbeeld het programma "De Rekenkamer".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, die Bottebotaknol;

Zoals hierboven al aangegeven is het niet tot een simpel rekensommetje terug te voeren waar het 'omslagpunt' ligt waarbij het milieuvriendelijker zou worden om een auto te vervangen. Zeker omslaan naar gewicht is niet te doen omdat dat maar een van de vele facoren is. In het algemeen werd vaak gesteld dat in een auto zoveel energie werd gestoken om deze te ontwikkelen, produceren, distribueren, verkopen en uiteindelijk weer te slopen dat deze tenminste twaalf jaar een gemiddeld aantal kilometers moet rijden om meer energie te verbruiken in zijn nuttige leven. En dat getal circuleerde ergens in de jaren negentig; sindsdien zijn auto's alleen maar zwaarder en complexer maar ook zuiniger geworden dus die termijn zal alleen maar groter zijn geworden. Dan sta je nog niet eens stil bij het feit dat oudere auto's meestal veel minder kilometers maken dan in hun jonge jaren: met beleid een oudere auto langere tijd blijven gebruiken is dus lang niet altijd zo slecht voor het milieu als vaak automatisch wordt aangenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Auto's zijn de afgelopen jaren helemaal niet zuiniger geworden. Een Eend (2CV) uit 1960 rijdt zuiniger dan het overgrote deel van de auto's dat nu de weg bevolkt, inclusief de meeste (hele) kleine autootjes.
Auto's worden van lichtere materialen gemaakt, maar daarvan dan zóveel dat ze alles bij elkaar 100 tot 200 kg méér wegen dan 30 jaar geleden. Motoren zijn bruto wel zuiniger geworden, maar ook zó krachtig dat ze zelden in het zuinige gebied gebruikt worden en in de praktijk dus netto bijna evenveel gebruiken als 30 jaar geleden.
Als er vandaag iemand een Eend zou nabouwen met de moderne materialen, maar met dezelfde hoeveelheid PK's en zonder de toeters, bellen, dwarsbalken, airbags, etc. van de meeste moderne auto's dan zou die misschien een stuk zuiniger zijn dan zijn stalen voorganger.
Tot die tijd is het gewoon verstandig om je oude auto goed te onderhouden, op tijd reparaties uit te voeren enz. Dan ben je goed bezig.

Voor het werkelijke antwoord op je vraag houdt ik het er altijd op, maar dit is een grove vuistregel, dat de hoeveelheid energie die gebruikt werd om iets te maken gelijk is aan de prijs die het ding bij aanschaf kostte. Wel rekening houden met de energieprijzen ten tijde van aanschaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over die rekensom: dat staat al in m'n verhaal(!)
De 2 CV is geen uitzondering. Een huis-tuin-en-keuken middelklasse auto van nu komt niet verder dan 1:15-16. Net zo ver als 30 jaar geleden. De slurpers (SUV's bijv.) van nu slurpen ook net zo hard als toen. Kleine zuinige auto's willen nog wel eens in de buurt van de 2CV (of bijv een Renault 4) komen en er zelfs overheen gaan. Bewijs dat het wél kán, maar dat mensen bij aanschaf kennelijk andere keuzes maken.
Een Suzuki Alto (benzine) haalt zelfs 1:23 en zou nog veel beter kunnen: 't ding weegt 830 kg, net zoveel als een Golf diesel uit 1970! Heeft dan ook een 63 pk motor, een Eend deed het met 30 pk of minder, een Eend weegt ook maar 560 kg. Een Renault 4 komt met soortgelijke cijfers. Beide auto's waren destijds erg populair.