Waarom is blauw de meestgebruikte kleur voor penneninkt?

De meeste balpennen, rollerballs en vulpennen gebruiken blauwe inkt. Hoe is dat ontstaan?

p.s. ik wel wel vragen gevonden die hier een beetje op lijken, maar daarin werd geen goed antwoord gegeven

Toegevoegd na 6 minuten:
*heb* wel

11 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/originele-inktkleur-blauw.37438 Dit lijkt me toch wel een goed antwoord. Zou je anders willen vertellen wat je er niet goed aan vindt? Bronnen:
- http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/originele-inktkleur-blauw.37438
bamibal
11 jaar geleden
Ik lees daar nergens een verklaring voor de kleur blauw.

Antwoorden (2)

Dat komt vast en zeker door de geschiedenis van het schrijven met inkt. Toen we met vulpen schreven konden we beter blauwe inkt gebruiken omdat de vulpen minder makkelijk opstartte met zwart. Het duurde dan langer voordat de pen ging schrijven. Iemand die onmiddellijk aan de slag wou kon beter blauwe inkt nemen. Want zwarte inkt heeft minder pigment en droogt daardoor sneller uit. Logisch dat toen er daarna op balpennen over werd gestapt dat mensen gewend waren om met blauw te schrijven en dus ook bij de balpennen bij voorkeur de blauwe namen.
Amadea
11 jaar geleden
Misschien omdat blauw een rustige kleur aan je ogen is. Bijv. als je met roze schrijft is dat veel drukken om naar te kijken. Ik bedenkt maar iets. =)