hoe bepaal je de tijdsopname van een sterrenhemel?

Ik heb een voorbeeld van een sterrenhemel toegevoegd. Hoe weet je hoe lang deze tijdsopname heeft geduurd? Ik las ergens dat 1 cirkel 24 uur duurde maar dat lijkt me niet juist..?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je weet dat de aarde in 24 uur om zijn as draait. Je kan vanuit het midden van het draaipunt op de foto eem hoek construeren naar een van de stertraces precies op de uiteinden van de trace. Gemeten hoek delen door 360 en vermenigvuldigen met 24 uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van Jelle klopt precies, maar om duidelijk te maken wat hij bedoelt, geef ik een extra antwoord (anders kan ik geen afbeelding toevoegen)

Wat Jelle bedoelt is dat je de hoek moet meten die de twee rode lijnen vormen.

Plan B (dat werkt alleen als je het originele fotobestand hebt) is dat je gewoon kijkt in de eigenschappen van de foto hoe lang de sluitertijd van de camera was:
- Rechter muisknop op het bestand -> Eigenschappen
- Ga naar tabblad "Samenvatting"
- Click op "Geavanceerd"
- Je ziet hier exact met welke camera de foto gemaakt is, met welke sluitertijd (dat is dus de duur van de opname), met welk diafragma, enz.
Zie een voorbeeld in de tweede afbeelding.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor alle duidelijkheid: de eigenschappen van mijn 2e afbeelding zijn van een willekeurige foto in mijn PC, niet van je foto!